lördag 28 januari 2017

OMX30 inför veckan

6 kommentarer:

  1. Tack som vanligt. En fråga och ett mothugg:
    Frågan: Du säger att andra har annan räkning. Vilka explicit? Skulle vilja se hur de tänker.
    Mothugget:
    Köper inte riktigt RTS. Det har varit många förlorade c känns det som på andra index. Rts 2016 jan-maj tydlig impuls upp 1-5, alt 1-4 med efterföljande diagonal maj - ca q4. Sedan smäller det upp en tydlig femma igen, alt 1-4 med en påbörjad diagonal. Jag skulle säga att supercykel-C är inne, fast det är ju inte bevisat med traditionella Elliottegler men med tanke på att de utvecklades under en "normal" räntesituation så har jag en känsla av att psykologin inte riktigt är som förr.

    Med glimten i ögat: Det kanske faktiskt är annorlunda nu? ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Glenn,
    1)Andra EWT analytiker - PUG kör med en 3-4 räkning för US - Danneric och EWI har väl ropat på topp sedan 1987, men ändrat hela tiden för en ny 3-4 räkning när nya ATH kommit in - körde med 3-4 sist jag kollade i höstas - SID verkar gå in mer på tidscykler än EWT men har hela tiden under 2010 talet ropat efter toppen med 3-4 räkning - Caldaro kör 1-2 räkning för US men 3-4 räkning för DAX - Ramki har också ropat på topp och S&P500 ner under 1000.....andra vet jag inget om.
    2) RTS - trevligt med mothugg, syftet med bloggen att kika in alternativ - vara öppen - beräkna sannolikhet - sen agera - inte gå på känslor - analys först, sen må den vara rätt eller fel .....
    Men en fråga har du samma analys på BRENT, checka in korrigeringen mellan BRENT och RTS, sanslöst hur den följer, har RU ingen annan industri ? /roasan

    SvaraRadera
  3. Hej Roasan

    Jag har följt dig några år nu och tycker du är grym som uppdaterar dagligen och med videoklipp varje helg.

    Hatten av för dig!!

    Samtidigt så är det fantastiskt och se utvecklingen av din blogg till intressanta frågeställningar och utmärkta konkreta utvecklandeödmjuka svar från din sida.

    Ser framemot att dagligen titta in här.

    Stort tack/ Coah

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Tack. Skall kolla in dem, är relativt ny på EW och mycket ödmjuk inför att jag inte vet vad jag snackar om men att bara lyssna på din analys och inte ta in andras är lite risky. Använder index mest för att få en känsla för den generella psykologin på marknaderna, sedan tradar jag i enskilda bolag, mestadels small/midcap, som inte ens ingår i dessa index. Jag kollade din kommentar om Nordea idag och det förklarar hur du kommer till din OMX-räkning. Känns sannolikt men den som lever får se.

    Ryssland: nej, de har de ju knappt, lite IT understött av GRU som förtäckt spionage kanske ;) Annars så är det ju rätt få bolag man hör om i alla fall här. Vilket inte betyder att det inte finns, men har för mig att t.ex alla mejeriproducenter är utlandsägda, typ Danone etc.

    SvaraRadera
  5. Tack Roasan, uppskattat som vanligt!

    SvaraRadera
  6. Ryssland har även RTS2 index som tydligen är lite olika bolag
    Kika gärna in utvecklingen på det Indexet

    SvaraRadera