lördag 26 december 2015

OMX30 inför veckan

3 kommentarer:

  1. Hej Roasan,

    Det du satt ut som lila 1-2, sidledesrörelsen i Tisdags, fick mig att helt och hållet tro att en lägre botten än 1409 måste in för en blå 2:a. Summa summarum så är jag kort OMXS30 från ~1434 men börjar känna mig smått bedragen.

    Nu är det inte säkert att vi har en blå 2:a inne, men mycket pekar på det. Hur kan man bättre undvika sånna här situationer?

    Jag har dragit igenom boken Market Wizards nu under ledigheten och det har blivit mer uppenbart att man ska undvika affärer som inte ser RIKTIGT lovande ut. Den här affären skulle då blivit bortsollad (iom att det potentiellt var en 1-2, 1-2 uppladdning och då undviker du korta helt).

    Men jag kunde inte räkna någon sorts impulsiv rörelse överhuvudtaget i Tisdags. Går det att undvika min något dumma affär ur ett EWT perspektiv? Fanns det någon ledtråd?

    Tack för fortsatt drift av bloggen, den är guld värd!

    Hälsningar,
    Daniel Workinn

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag kollar igen går det att räkna in en inledande diagonal för en lila 1:a och utdraget ABC för lila 2:a, men ser vid första blick inte ut som en uppladdning.

      Radera
    2. Hej Daniel,
      Trading är väldigt personligt och man måste "jobba fram" sin egna modell, som passar ens personliga egenskaper och R/R profil.

      Dock strikt ur ett EWT perspektiv om jag fattar din fråga och entry rätt:
      1) Ta dina trade med den överordnade trenden -x ggr svårare att trada mot den överordnade trenden. Så day tradar du i minut trenden - följ med tertiärtrenden (blå).
      2) Om din tes är att 1409 inte är botten utan du söker en lägre botten, var söker du den ? lägre än 1369 eller 1389 ?
      3) Din trade behöver inte alls vara fel, korta indikatorer och rörelsemönster på din sida.
      4) Tar du traden kort på 1434, så måste du enligt EWT räkna med en motsatt riktning (upp) till nästa nivå 1460, innan din tes faller in, tas 1460 ut är din tes mindre sannolik, men upp dit finns god logik för en kortsiktig nedgång.
      5) Så om ditt mål är lägre än 60 punkter ned från 1434, så är R/R inte så bra, är den mer så är den ok - men S/L måste då tåla en uppgång mot 1460.
      6) för swing söker jag R/R > 5 för day trading kan den nog vara lägre, men mindre än 3 är inte så bra.

      Så med 1434 och S/L 1460 bör du ha ett mål runt 1330-1340, om det inte är målet utan en mindre nedgång under 1409 "bara" så skulle jag säga att R/R inte är idealt. Du kan fortsatt ha rätt såklart, korta indikatorer och rörelsemönster på din sida, men man bör passa sig för att övertrada och öva upp lite tålamod för rätt entry med en god R/R - i alla fall om man ska jobba fram en modell som håller från år till år.

      /roasan

      Radera