lördag 19 december 2015

OMX30 inför veckan

På resande fot - så bara en kort genomgång av OMX30.

Långa trenden: 

OMX30 är i en BULL cykel där jag har två alternativ som ger antingen en 30 års uppgång eller en 70 årig. Vilket av alternativen som gäller för OMX30 lär klargöras under 2016.

Den medellånga trenden påverkas av vilket som faller in och även om den riktigt långa trenden är mindre intressant utifrån ett trading perspektiv. De alternativ jag följer som huvudalternativ har gemensamt min tolkning att OMX30 med en SC2 botten under 2002 en Cykel våg 2 oktober 2008.

Efter Oktober 2008 skiljer sig alternativen åt med tolkningen beskriven i OMX30 bilderna med 4:a större vågor klara och beskrivningen i bilderna för OMXS-PI där våg sekvensen "enbart" en impuls rörelse i primärtrenden. Fortsätter BULL trenden från 2008 till 2017/2018 och stiger en bit över 2500 så räknar jag med att det är en C3:a (OMX30 räkningen) - avslutas BULL trenden från 2008 under 2016 så räknar jag med att rörelsen enbart är 5 primärvågor till en C1:a (OMXS-PI) räkningen.
OMXS-PI räkningen harmoniserar mer med US index tolkningen.





Medel långa trenden:

Med check av Kina m.fl. marknader så är jag mer inne på alt. 2 enligt OMXS-PI räkningen med en topp under 2016. Som vanligt med fler alternativ, där jag är inne på att en snabb 5 vågors avslutning från 1369 till nya ATH skulle innebära en topp för denna BULL trend under Dec-2015 till in i Q1-2016.
Med en mer utdragen våg 4 kan denna topp komma in mitten av 2016 till Oktober 2016. Det senare ser just nu ut som det mer sannolika.



Korta Trenden: 

OMX30 har sedan 1369 inte övertygat, utifrån ett BULL perspektiv, då rörelsen avverkats med 5 vågor som överlappar. Med rörelsemönstret från DAX och US index, väljer jag att sätta en inledande diagonal som det mest sannolika för detta rörelsemönster. Dock är denna tes under tryck, men har överlevt en vecka med FED och optionslösen. Är denna tes riktig ska OMX30 nu sluta att tveka och röra sig upp i en mer aggressiv impulsrörelse upp till nya ATH för en 3:a - rekyl och nya ATH med en 5:a. För OMX30 "kan" 1369 brytas eller ge en "flat" utan att jag byter tes, MEN för DAX kan motsvarande nivå inte brytas (9325) för då är min tes helt klart fel. Så jag håller koll på DAX under de kommande veckorna. Med FED och optionslösen avklarat med en ordentlig nedgång i US index under fredagen, räknar jag med en vändning upp nu för OMX30, DAX och US index.










Lycka till,




6 kommentarer:

  1. Tack så mycket för att du tar dig tid även på resande fot, det uppskattas!

    SvaraRadera
  2. Ett stort tack för du tar dig tid för uppdatering fast du har fullt upp.

    SvaraRadera
  3. Ett stort tack för du tar dig tid för uppdatering fast du har fullt upp.

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för att du tar dig tid även på resande fot, det uppskattas!

    SvaraRadera
  5. Tackar du är en otrolig tillgång för oss som försöker lära sig ta

    SvaraRadera
  6. Instämmer de andra skribenterna, härligt!
    En oljeuppdatering hade dock varit intressant :)

    SvaraRadera