lördag 28 november 2015

OMX30 inför veckan

4 kommentarer:

  1. God kväll Roasan!

    Satt precis å tittade på genomgången. Min första tanke gällande Sp500 var att större våg V blir ju extremt kort blir ju extremt kort tidsmässigt jämfört med större våg I som var cirka två år (2009-2011). Vet att du sagt att nivå och "vågformen" går före, men ändå?
    Sedan när jag såg Hang Seng så tänkte jag dock att det är ju mycket möjligt att vi ser ett primär b där i Q1 om sekundär c drar på lite. Vilket jag antar i så fall borde påverka världens börser en hel del om Kina sedan "rasar" ner i ett primär c / större C / C-2. men detta primär b kan ju oxå dra ut lite tidsmässigt (tänker mig någon form av diagonal typ a-e el vad det kallas)!?

    Undrade bara ifall du hade några fler reflektioner kring ovanstående.. Vore intressant att höra!
    Ha en bra vecka nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marcus,

      Visst är det så att en 5:e våg torde var högre och mer utbredd i tid om man jämför vågorna, dock är det en del saker som jag anser är viktiga för att hålla en mer försiktig tolkning med resultatet att 5:e vågen mer troligt är kort i nivå och tid jämfört med de övriga vågorna 1 och 3:
      1) Fundamental - denna BULL cykel är driven av centralbankerna med deras expansiva penningpolitik, vi är i en deflations fas fundamentalt. Den viktigaste av CB, FED är på väg in i en räntehöjning fas nu i slutet på denna fas. Min tolkning är att de nu anser att de har gjort sitt. De har (utifrån deras vy) räddat US och troligtvis världen från en depression ala 30-talet. Med det är den viktigaste kraften borta för vidare uppgångar. Enda möjligheten i mina ögon för en 5:e våg att dra iväg som 1:an eller till och med bli förlängd, är ytterligare QE program. Var och en får bedöma sannolikheten av det. Jag answer att den är låg.
      2) Kina är i en BEAR cykel av hög dignitet (cykel trend) - Ser du på världsindexen är majoriteten i BEAR redan. När Kina gjorde sitt första ben ned, som bekräftade denna tolkning, så låg många Verkstads aktier i OMX30 i "möjliga långsiktiga" BULL trender, alternativt nära en botten för en eventuell långsiktig BULL trend. Med Kina's vidare fall bröts dessa möjligheter en efter en. Vilket leder till punkt 3
      3) Av de aktier jag följer på OMX30 är det få som nu ligger i BULL trender om man är objektiv, jag har i stort bara SAAB, H&M och om möjligt Investor i BULL, resten är i BEAR och har ett mönster som mer följer Kina än DAX eller US, särskilt för verkstads aktierna, som för OMX30 är viktiga. Bankerna som för OMX30 har drivit denna uppgångsfas, har högst troligen gjort sitt för denna gång.
      4) Tidsaspekten - den mer långa tidsaspekten hade en topp Q1 2016 (med någon månads marginal) och en botten 2 år senare varit perfekt för en kick start av den 16 åriga tillväxtfasen med låg inflation (om nu inte FED rubbat dessa cykler), med en förväntad 30 årig uppgång från denna botten runt Q1 2018.

      OM OMX30 och US index/DAX dock inte gör en ATH nu under Dec. in i Q1 utan en lägre botten för en våg 4:a - ja då kan jag mer fokusera på en mer utdragen våg 5: som kan hålla under hela 2016 och in i 2017, men det är kvar att se. Drar dessa index nu på upp och gör nya ATH ja då räknar jag med att denna BULL fas är klar efter det.

      /roasan

      Radera
  2. Hej Roasan,

    Tänkte bara fråga dig vad du tror om en platt våg IV? Dvs att vi kanske borde upp mot ATH (i en våg b), för att sedan vända ned mot botten (i en våg c) som sattes i september (som var en våg a), dvs den större våg V får vänta lite. Har ett scenario på DAX med en platt korrektion...

    SvaraRadera
  3. Hej Joakim - det alternativet finns som levande så länge som US index inte gjort nya ATH - för OMX30 ser det klart ut så med sitt överlappande mönster - däremot tycker jag DAX ser mer impulsiv ut, men det kan såklart ändra sig - torde avgöras i veckan - kikar då in US index, bryter de ner från dessa nivåer, så ökar det scenariot i sannolikhet. /roasan

    SvaraRadera