lördag 10 oktober 2015

OMX30 inför veckan

4 kommentarer:

  1. Hej Roasan!

    Kul att du är back in business, blev lite orolig där ett tag. En stor eloge till dig för allt arbete du lägger ner på denna blogg. I mitt tycke den bästa aktie-relaterade bloggen!

    Ställde en fråga under förra veckans omxs30 film men jag har full förståelse för om du missat den i samband med allt strul som varit. Jag försöker igen:


    Jag håller på och försöker lära mig mer om Elliott Wave Theory och
    har funderat på en sak angående diagram från olika program/tjänster.

    Om jag exempelvis kollar på denna video när du tittar på S&P 500 i 60-minuters upplösning (7.12 min in i videon) så ser detta diagram olika ut jämfört med om jag kollar på samma diagram via t.ex. investing.com. Diagrammet hos investing.com har stora gap mellan handelsdagarna.

    Om jag kollar på samma diagram i Pro Realtime som jag har via IG.com så ser det diagrammet (CFDs som handlas dygnet runt) mer lika ut diagrammet från filmen men ändå inte helt lika.

    Så min fråga är vilka diagram som är mest lämpliga att använda när man ska försöka göra en EWT analys? Ska man hålla sig till diagram som bara visar marknadens ordinarie öppetider?

    Mvh P

    SvaraRadera
  2. Hej Pj,

    Tack för feedback - Elliott var tydlig med att förutsättningarna för en god EW analys var att marknaden var öppen med "riktiga" köpare och säljare där också resultatet av varje transaktion redovisades öppet. I min tolkning bygger EWT på människors känslor med rädsla och girighet, förutsättningen för en god EW analys är därmed en öppen marknad utan manipulation eller "market makers" påverkan.
    Så för att göra det kort I) jag tillämpar enbart EWT på cash marknaden ii) de som kör futures påstår att det fungerar väl på den marknaden också, men att den spikar mer och reglerna är inte helt tillämpbara, man får ex. acceptera överlapp i en impuls etc. - det fungerar säkert, men jag är personligen lite skeptisk, EWT är subjektivt och det är enkelt att visa "sin tes" i marknader som den inte var avsedd för, om man så vill. Anyway - det man absolut inte ska göra är att mixa cash och future marknader för massa objekt - de kör sina egna race - och man kan mycket väl använda metoden för de olika marknaderna - bara man "lär sig" hur mönstret avverkas och inte mixar dom, egentligen som man hantera olika objekt man analyserar, H&M har sitt mönster, Ericsson också etc. /roasan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svaret!

      Ja det var väl ungefär som jag misstänkte då, men bra att få det klarlagt av någon som vet vad han pratar om.

      För mig som handlar med CFDs via IG så borde det väl kanske fungera hyfsat om man gör analysen utifrån en "cash marknads" graf och sedan bara köper/säljer CFDs under marknadens ordinarie öppettider (då CFDn följer underliggande marknad ganska exakt).

      Radera
    2. Visst så kan göra, under cash öppentider följer ex. IG väl och för det mesta, US öppentider också, om du vill följa en trend lite längre./roasan

      Radera