lördag 29 augusti 2015

OMX30 - inför veckan


6 kommentarer:

  1. S&P
    Jag följer Alessio Rastani på Leadingtrader.com sedan en tid tillbaka.
    Han har också en våg 3 topp i Maj 2015 och söker en våg 4:a.
    Enl. Alessio är det stor sannolikhet ( baserad på många års statistik) att botten vid 1867 kommer att återtestas och sannolikt brytas. Han har en zon för våg 4 på 1780 - 1730. Min egen fundering är dock att vi på senare tid har fått se V-formade uppgångar utan återtest av tidigare botten. Statistik är dock bara statistik och jag tror mer på devisen "Trade what you see"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja P3-P4 var klart v-formad - S&P500 har marginal att gå ned ytterligare, men kikar vi på DOW som var den som drog på ned ibörjan så ser det klart ut.Trade what you see, är en bra devis. /roasan

      Radera
  2. Fråga gällande ev större IV i omx30. När vi trodde att primär 4 var inne på 1507 så var stoch på vecka nere i bra nivåer cirka 20. Nu när vi ev tror att större IV är inne på 1405 så var stoch på vecka bara nere på cirka 30. Räcker detta? Eller kan det vara så att det talar för att omx30 ska ner lägre för en större våg IV?

    Dax var nere under 20 på vecka vid samma tillfälle då vi trodde vi hade primär 4. Nu ligger den på cirka 20 jämnt för denna ev större våg IV (för kännedom bara).

    Tack för intressanta genomgångar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stoch på vecka var nere som du säger och kan succesivt röra sig upp, men är nu fallande och risken/möjligheten är att vi kan behöva en lägre botten för en större IV. Inte helt entydigt/roasan

      Radera
  3. Hej Roasan!
    Jag undrar om du tar hänsyn till hur börsen rör sig säsongsmässigt när du gör dina analyser?
    Sist när vi bottnade i okt 2014 trodde dom flesta EWT analytikerna som jag följer att det bara var våg A i stora våg 4 och att vi skulle upp i en B våg men vi fortsatte upp till ATH.
    Dom TA analytiker som sysslar med traditionell TA var inne på att en botten var satt sett till säsongsmönstret och dom fick rätt den gången. Nu är vi där igen. Dom EWT analytiker som jag följer pekar på att en botten kan vara inne medans vi statistiskt står inför den sämsta börsperioden av året. Personligen känner jag att tidpunkten för en botten är fel och att vi kommer att få en lägre botten senare i höst och att börsen därefter vänder upp med kraft.
    Det blir en mycket spännande höst.
    Sedan måste jag tacka dig för denna mycket lärorika blogg.

    Mvh/Henrik

    SvaraRadera
  4. Hej Henrik,
    Jag tar inte hänsyn till säsongsmönster, mer fundamentala cykler och i viss mån kvatalsdatum etc. (optionslösen osv) - man ska köra på det som fungerar för en själv och har man förmågan att tillämpa fler kriterier i sin analys för att öka sannolikheten så är det klart bra. Pesonligen tycker jag att det är lätt att göra det for komplext med för många hänsyn, man får lätt analyser av "å ena sidan, å andra sidan" - bättre med en så enkel modell som möjligt, sen om man har fel, ja då får man justera....men högst personligt. /roasan

    SvaraRadera