onsdag 10 juni 2015

OMX30 - inför torsdag


10 kommentarer:

  1. Verkar gå vägen enligt din tes Roasan :-) satt precis å funderade på hur högt upp ett blått b kan hamna. Den har ju redan passerat både grönt c lika med grönt a och 1,618 av grönt a.
    Tror du att blått b kan bli lika högt som sekundärtrends b:et?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar procentuellt lika högt då..

      Radera
    2. % lika är mycket vanligt - så om blått b kommer in mellan fib 50 och fib 76 är det helt lika - men jag brukar räkna med fib 50 - sen kika in tecken på vändning.... men lite kul när mönster upprepas, som Elliott satte som det primära. /roasan

      Radera
    3. håller med till fullo! och extra kul när man har en så duktig mentor/lärare som delar med sig av sina teser och svara på alla våra frågor! och då på ett väldigt pedagogiskt sätt (tänker på inläggen nedan).

      Inte mening å fjäska här, men vill bara att du ska veta att jag (och många med mig må jag tro) verkligen uppskattar det du gör när det gäller att lära ut om EWT och dina teser!!!

      Radera
    4. Bara trevligt Marcus - att publisera sina teser gör att sinnet skärps och man tvingas ta ställning ett win-win. Kul om fler tillämpar EWT - genom att dela blir vi alla bättre - trevligt om "fler teser" publiseras framöver ..../roasan

      Radera
  2. hEj roasan. gillar dina analyser och försöker lära mig allt. men får inte grepp på vad du menar med dina ständiga a och b hela tiden? är det för att det är överlappande eller?

    SvaraRadera
  3. Hej Fidde, kul att du gillar EWT - i en rekyl räknar EW a-b-c i de olika trenderna. Just nu är jag inne på att OMX30 ska göra en sekundär trends a-b-c. Sekundär trends a och b är gjorda och vi befinner oss i sekundär trends c. Ofta delar en våg in sig i under trender - min tolkning nu är att sekundär trends c har avverkat minut a och tertiärtrends a - jag söker tertiär trends b för en avslutande nedgång av tertiär trends c som blir lika med sekundär trends c och därmed slutet ned på denna rekyl till primär våg 4.
    Idag körde tertiärtrends b upp som förväntar, dock överlappande inte vågorna upp till 1613 och har gjort 5 vågor upp -tyder på att det kan finnas en uppvåg kvar för att avverka 7 vågor från 1573 - eller så är det klart med ett icke överlappande a-c och en sub indelning - inte helt lätt att veta. Dock är de tintressant att OMX30 nu är nära fib 50 av nedgången (1619) som är en ideal nivå för tertiär trends b - men låt oss se imorgon. /roasan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nybörjarfråga: Tittar på charten du la upp på OMXS 30 inför tisdagen. Noterar att i sekundärtrends B-vågen så kommer först ett blått a-b sedan ett grönt a-b och sist ett lila a-b. Men sedan i sekundärtrends C-vågen kommer först ett lila a-b sedan ett grönt a-b (även innefattande ett lila 1-5) och sist ett blått a-b.

      Hur kommer det att man vänder på tertiär (blått), minut (grönt) och mikro (lila) enligt ovan? är det bara så det är i och med/beroende vart man befinner sig i den högre trenden?

      Radera
  4. förtydligande: menar ju att det lila 1-5 är i vågen ner till grönt c / blått a.

    SvaraRadera
  5. Hej Marcus - i sekundär trends b - så består första vågen till blått a av ett grönt a-b-c, men det har jag inte skrivit ut, då blått a kom in relativt snabbt och fullbordade en våg - storleken på vågen gjorde att jag satte blått a direkt och då fyller inte information om underordnade trender någon funktion - jag försöker jobba så - när en våg i en högre trend är klar pillar jag bort underotdnade trender - annars bir det så mycket information, som blir svårare att ta till sig och HK programet klarar inte alla tecken :-) - efter blått b i rörelsen upp mot rött b började vågorna sub indela sig - jag hade räknat med en rapp rörelse till fib50 i en 1-5 i avlsutande blått c, men den började överlappa och då sätter jag helt enkelt ut grönt a-b, och så vidare.
    I vågen ned från rött b till blå a från 1665 till 1570 så var första rekylen upp grund och storleken gjorde att jag utgick från att det bara var en delvåg i en underordnad trend till blått a....osv - kul att du greppar rekyl räkningen, den är inte helt lätt, men när man klarar att separera de olika trenderna (färgerna) från varandra så har man kommit långt....kul/roasan

    SvaraRadera