lördag 7 februari 2015

OMX30 - inför veckan


3 kommentarer:

  1. Tack för en grym blogg! Jag är ganska ny på EW, har du några bra tips på litteratur i ämnet? Hur har du lärt dig allt?

    SvaraRadera
  2. Hej Andreas - tack för feedbacken - kul att du gillar bloggen - boken jag tycker man ska läsa först och gärna flera gånger är av R.N. Elliott själv "Natures's LAW" - det är liksom grunden. Sen tycker jag att man bör läsa "Elliott Wave Principle" av Frost och Prechter - boken är bra - även om de lägger in egna tolkningar, som jag inte gillar. Prechter och EWI's har ju också varit helt snett ute de senaste 20 åren i sina analyser, men som sagt boken är bra och mycket tid på analyser och slutsatser har gjorts.
    Tycker fortsatt att grunden "Nature's LAW" är bäst, då den är ren utan försök till "egna tolkningar" eller förvanskningar.

    Sen är det bara att börja med sina tolkningar av rörelserna, det som kan vara knivigt i början är att skilja de olika trenderna från varandra, men med lite erfarenhet att läsa graferna så kommer det. Den andra delen som många tycker är lite knivigt i början är BEAR analyserna, men hanterar man dom på samma sätt som impulserna med olika sub trender, så flyter de också snart. EW är mycket enkelt egentligen, om man kommer in rätt i analysen, kommer man in snett från början, så kan det vara svårt att restarta och komma in i trenden/flytet igen. Av den anledningen kör jag ofta med olika scenarion, jämför dom och bestämmer mig sen för att huvudscenario, så länge det tickar på är allt väl, men om och när marknaden inte beter sig som förväntat enligt huvudscenariot så är det bra med några alternativ att jämföra med - när man släpper behovet av att behöva ha rätt utan kan vända kappan efter vinden (marknaden) - så har man kommit en bra bit på väg.

    Lycka till,

    SvaraRadera
  3. Tack så hemskt mycket! Keep up the good work.

    SvaraRadera