lördag 12 oktober 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 steg i veckan med 17 punkter och stängde på 1266. Stoch S  bröt trots det ned under 80 och är fallande på vecko nivå. På dygns nivå var Stock S ned ordentligt mot 0:an, vände upp över 20 och är nu stigande.
Lite motsägande men tolkar det inte på annat sätt börsen är volatil och att den kommer att fortsätta att vara det i det att Index är i en topp formation utifrån ett medel långt perspektiv.

För några helger sedan sa jag att den avslutande topp formationen troligtvis skulle avverka de avslutande vågorna förhållande viss snabbt, relativt hur lång tid det tog för dom att avverkas i början av denna stigande cykel. Att det skulle gå riktigt så här snabbt med tvära kast var jag dock inte riktigt med på. Låt oss se om jag kan hålla koll på de olika kasten och benämna dom i "rätt trend cykel". Det är inte det lättaste när rörelserna i de olika trenderna är väldigt lika, i denna topp formation. Det börjar nästan lukta möjlighet till en ordentligt urblåsning ala -98 - 00, men som vanligt tar jag det steg för steg och försöker motstå allt för mycket känslor i analysen, med det pågående spelet i Washington och FED's hämningslösa gasande där nu även de största förespråkarna för en expansiv penningpolitik börjar tveka.  Så skygglapparna på och över till vågorna och min tolkning av dom.

Jag håller min analys på medellång sikt om att rally't sedan 23:e september 2011 är ett BEAR market rally för OMX30. Den grova utgångspunkten ger tre nivåer för en B-vågs topp, 1270 som passerades för några veckor sedan, 1320 och 1400. Där 1320 är ideal nivån med B=1,382*A.

OMX30 toppade på 1292 den 19:e september, näst intill på 2 års dagen av detta ben upp från 833. Fram till 1292 kan jag räkna in 7 överlappande vågor upp. Därmed finns möjligheten till att 1292 är toppen för denna sekvens likväl som ytterligare två våg sekvenser upp, kan finnas kvar.

Jag utgår från idealet om 1320 men har respekt om 1292, då OMX30 tenderar att ligga en cykel före US index, i vart fall under denna 10 års period. Oberoende om alternativ för en topp och med mer fokus på den korta trenden, så bör nedgången från 1292 omfatta en nedgång om 10-15%. Utgångspunkten för det är de tidigare nedgångarna från 2012 och maj 2013, som var mellan 150 och 188 punkter. Båda dessa var enkla zigzag's utifrån ett sekundär trends perspektiv och ska vi ha någon alternering i denna sekvens så bör den pågående nedgången bli en flat, extended eller inte.

Nedgången sedan 1292 är runt 58 punkter ned till 1234, alltså "bara en tredjedel" jämfört med de tidigare nedgångarna. Jag tolkar det som ett första ben ned med sekundär trends a, söker b för en nedgång till svart a, b och en avslutande nedgång. Med andra ord lite mer komplex än de tidigare enkla zigzag's. Dock är detta ett ideal och jag vill inte fastna i denna tolkning, om nu marknaden vill annat. Jag ser det som en utgångspunkt, tills annat har visats. Om tolkningen är riktig kan b-vågen upp, gå högre än tidigare nedgångars rekyler upp, även över tidigare topp. Uppgången från 1234 har snabbt tagit sig upp mot fib 61,8 och bara två punkter ifrån nivån om 1270 (1268 i fredags), över 1270 stiger sannolikheten för att min tolkning ovan är fel, dessutom ser uppgången från 1234 oroväckande impulsiv ut. Alternativet är att det jag inledde med att säga att våg utformningen nu accelererar i tiden och att botten är inne för våg 8 i och med 1234 och att det är starten för uppgången mot 1320 med en 9:e våg upp till ny topp, rekyl till 10 och en avslutande 11:e.

Som vanligt vill jag synka med DOW för att om möjligt bättra på oddsen i analysen.
Dow toppade på 15710 den 18:e september i det som jag tolkar som en större våg 3. Jag söker därmed en nedgång om 10-15% till en våg 4. Om tolkningen är rätt bör hela mellanliggande trend vågorna nu avverkas i en nedgång om sekundär trend a (röd) b (röd), ny nedgång till primärtrend a (svart) ny rekyl upp till b (svart) för en avslutande nedgång i svart c, till området 13330-14150, där idealet får vara fib38,2 = 13660. Min tolkning säger att nedgången precis har påbörjats med en nedgång till 14803 och sekundär trends a. Utgångspunkten är då att denna nedgångsfas ska hålla på någon månad till och först därefter ska den avslutande vågen upp ta DOW till nya topp noteringar, inn på 2014. För DOW gäller samma varning som för OMX30 att den avslutande rörelsen utifrån ett medellångt perspektiv kan avslutas rappt och att större våg 4 är inne redan, men det ser jag mer som ett alternativ och är inte mitt huvud scenario per idag.

Dax har en lite annan våg utformning än OMX30, bilägger en bild på hur jag räknar in vågorna med en mer komplex B-våg. En note - jag har bytt analys dator och håller på att rita om alla bilder, så inga S&P bilder idag, återkommer med råvaror så snart de är inritade.

Lycka till,










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar