söndag 13 oktober 2013

$ och råvaror - inför veckan

Ibland är det nyttigt att rensa sin våg tolkning och börja från rent papper. Genom att göra analysen uppifrån och ned, på 10 års perspektiv och vecko diagram kan man minska risken med att få för kort perspektiv i sina dags analyser, en fin fem vågare upp kan ju vara ett avslutande C i en större A-C rörelse.

Nu är det gjort för min tolkning av USD/SEK och råvaror, inga större justeringar annat än lite färg skiftningar (trend definitioner) för råvarorna, de är i en längre BEAR trend och med längre menar jag 10 års perspektivet. Några av dom kan dock stiga under flera månader i sina b-vågs rekyler upp. Dock anser jag att det är svårt att gå mot en långsiktig BEAR trend, då det fortsatta brottet ned kan komma snabbt och överrumplade, som vanligt tryggare att följa huvudtrenden, även om det innebär att man får vänta en 3-6 månader på "rätt läge" - bättre då att analysera fler objekt för att på så sätt identifiera bra R/R lägen enligt sin trading strategi. Men för de två viktigaste $ och SEK långa räntan har jag ändrat min korta vågtolkning.

Mitt största intresse är att följa den långa räntan och $, då jag anser att börsuppgången sedan snart 5 år drivits helt av FED och övriga CB expansiva penning politik. Fram till förra FED mötet har jag i princip varit positiv till denna politik då den, enligt mig, förhindrat en relativt kraftig depression ala -29 -32, men att FED skulle tillåta en normal recession i syfte att balansera upp riskerna med en allt för lång och intensiv expansiv penningpolitik. FED hade chansen, vid förra mötet och retoriken innan gjorde att marknaden ställde in sig på en nedjustering av penning pressen. Dock verkar det som om politiken, likt narkotika, är svår att på eget bevåg avsluta. Alternativet är som vanligt att marknaden får tvinga fram en sådan lösning, när de negativa effekterna tilltar, risken är dock att fallet inte blir en mjuklandning då, utan mer av en crash rörelse. På grund av det kan det vara nyttigt att följa den långa räntan som när den närmar sig 3-4 % och över det, börjar bli jobbig att hantera. Så även med $, om USD/SEK bryter ned under 5,80, så torde opinionen i US vända med en övervikt för de negativa konsekvenserna för en expansiv penningpolitik. Den stora skillnaden mot, om FED hade styrt och balanserat upp detta själv, är att när väl elden börjat ta sig så är den svår(are) att reglera. Kikar jag på USD och 10 års räntan, så rör sig båda i ett överlappande rekyl mönster och bryts viktiga nivåer ned, se nedan, så är nog karusellen igång med FED out of control, och då också en avslutande blow out för börserna, nu har det inte skett, men därav är det viktigt att fortsätta iaktta dessa objekt, så att man inte tvekar när och om det sker.

SEK 10 års räntan:
Tolkar jag som att den har nått en historisk låg nivå vid 1,1 % den 5:e juni 2012, jag drämmer till med att det är en supercykel botten, vilket innebär stigande räntor de kommande 70 åren. Efter den botten fick räntan ett överlappande stigande mönster, jag tolkar det primärt som att den långa räntan nu kommer att fortsätta stiga men med ett A-C mönster upp. Bryts tidigare toppar om 3,5 - 4 % och räntan börjar att normaliseras så blir det svårt för FED att hålla emot.

USD/SEK:
5,80 botten från 2008 för USD/SEK har jag tidigare ansett vara en mer långsiktig botten, där rörelsen efter var klart impulsiv. Baserat på det sökte jag en botten runt 6,00 nivån för en mer långsiktig och relativt kraftig uppgång, upp över tidigare topp runt 9,30. Dock konfirmerar inte rörelserna de senaste tiden en sådan utveckling, där mönstret fortsätter att vara överlappande. Därmed räknar jag uppgångarna som a-c och även nedgångarna, till en mer bestående botten kan komma in med efterföljande impulsrörelse upp. Jag behåller min långa räkning med botten från 2008 och söker därmed en botten runt 6,00 nivån. JAg tycker dock att det korta mönstret ger varningstecken för den tolkningen och bryts 5,98 och sedan 5,80, så är något helt annat på gång, om det triggas av FED's överdrifter eller en faktiskt betalningsinställelse i US, vet jag inte, men värt att hålla lite koll på, då marknaden brukar ligga lite före - en klart intressant vecka framför oss, där det ska klargöras.

Koppar, GULD och SILVER samt BRENT.
Fortsätter sina BEAR trender med naturliga små ryck upp, för GULD och SILVER räknar jag med en lite längre 2-3 månaders rekyl upp, eller om man så vill ett konsoliderande mönster, innan nästa våg ned ska ta vid, där GULD bör gå ner mot 840 nivån och SILVER under 10. Skulle dock veckan bli stökig, så kan den pågående B-vågen upp bli högre än jag tänkt mig.

NATGAS:
Fortsätter upp i sin c-våg upp mot en större B-vågs topp, våg 1 och 2 avverkad i denna c-våg enligt min tolkning, om riktig bör den ta fart uppåt efter brott upp av 3,820, men som sagt den längre trenden är BEAR även för NATGAS, enligt min tolkning.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar