lördag 10 augusti 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 fortsatte sin kortsiktigt stigande trend och steg 3 punkter under veckan och toppade på 1258. En vecka som var ovanligt slagig. Stoch S är stigande på både dygns och veckonivå, där båda nu har nivåer över 80, så fortsatta uppgångar är möjligt enligt Stoch S. Inga sälj signaler.

När jag i slutet av Juni skrev " Kortsiktigt räknar jag med att OMX30 ska upp och till och med utmana tidigare topp på 1258 innan den lite större nedgången fas 1 ska påbörjas", så trodde jag kanske inte att index skulle ta mig riktigt så ordagrant utan siktade på en topp enligt fib och med c=1,618*a. Veckans citat får bli "OMX30 ska nu ned mot 1109 och mer troligt bryta ned under denna nivå". Sen får vi se om jag får äta upp det i mitten/slutet på September. Men först till analysen.

OMX30 har sedan 23:e september 2011 stigit från 833 till 1258 (dubbel topp), vilket är imponerande 426 punkter eller 51%. Räknat från oktober 2008 är uppgången 126,7% eller 703 punkter, från 556 nivån. Sedan 833 botten är dock min tolkning att OMX30 har ett överlappande våg mönster, där rörelsen från 1258 i slutet på maj till botten på 1109 från slutet på juni bröt tidigare toppar på både 1127,5 och 1119. Därmed tolkar jag hela denna våg från 833 som en B-våg, eller ett "BEAR market rally". Dock som jag skrivit tidigare så är B-vågor utan "tekniskt tak" och kan fortsätta upp i oändligheten. Därmed är det riskfyllt att gå mot en sådan våg innan bekräftelse på trend växling kommit och utformningen kan vara slagig, i och med att de större rörelserna är överlappande. I syfte att få några fast punkter kan man som vanligt fibba lite för att få några mål för B-vågs toppen.
Tar jag C= A*olika fib nivåer får jag 1270, 1320 och 1400. Jag lägger inga värderingar för de olika nivåerna utan ser vart vågorna för oss för att försöka identifiera en trend växling.

I mitt huvudscenario så är jag dock inne på att en trend växling har skett, men den är inte bekräftad av OMX30, så risken/möjligheten är att alternativet kommer in med uppgångar mot någon av ovan nivåer, så inget 90/10 läge denna vecka, utan snarare ett 60/40 läge för huvudscenariot.

Utifrån primärtrenden har ett "A" genomförts vid 833 botten den 23:e september, jag söker ett "B" som ska avverkas via "a", "b" och "c" där "c" ska bestå av fem sekundärtrends vågor (röd) upp.
Toppen på 1258 den 22:e maj har en sådan rörelse och därmed sätter jag den toppen till "B".
Rörelsen från 1258 till 1109 ser inte helt "harmonisk impulsiv" ut, utan snarare korrektiv i ett a-c mönster ned. Därmed sätter jag 1109 botten till ett sekundärtrends "a" (röd) för att hålla öppet för ett scenario med sekundärtrends "a", "b", primärtrends "a", "b" och därefter avslutande impulsen ned med fem vågor. En sådan räkning ger också lite hopp för ett av de få BULL scenarion som fortsatt lever, med en triangel sedan 22:e maj toppen på sekundärtrends a,b,c,d och e, där e i så fall måste vara över 1127,5, men en sådan utveckling ligger flera månader framöver för att börja kika närmare på.

Tillbaka till BEAR scenariot,

Sedan 1109 tog sig OMX30 tillbaka till tidigare topp och var uppe på 1258 nu i fredags, faktiskt hade jag 1258,1 ett tag, men nu i mitt program står det 1258, anyway, det passar då bra med min räkning med ett "b", som får överlappa tidigare topp, däremot sätter jag aldrig en 2:a om nivån har brutits med så en millimeter. Efter 1206 botten rörde sig OMX30 uppåt, men väldigt slagigt, som gjorde det näst intill omöjligt, i vart fall för mig, att räkna in de olika vågorna i det korta perspektivet. Under veckan var det ovanligt många justeringar av den korta räkningen. Ett mönster som inte är ovanligt inför en topp där armbrytningen mellan björnar och tjurar är intensiv och med ovanligt hög jämnvikt. Dock drog OMX30 iväg ovanligt starkt och passerade mina mål om 1235 med råge, se nedan en jämförelse med DAX och S&P500 sedan 1109 botten. Klart imponerande av OMX30.

 
 
Min tes är således att sekundärtrends "b" är inne vid toppen i fredags. Om denna tolkning är riktig så blir mitt mål nu att tajma in ett "c" som ska avverkas i en impulsrörelse ned. Som vanligt tar jag de olika nivåerna c=a som tar OMX30 tillbaka till 1109 för ytterligare en rörelse upp från den nivån med alternativet c= 1,618 * a vilket ger 1017. S2 ligger runt 1026, så "runt 1020" får bli målet för det alternativet. Personligen riktar jag in mig på "1109"-området men har 1020 som alternativ i bakhuvudet om det kortare rörelsemönstret skulle vara aggressivt.

Kikar jag in DAX och US index så ger de tydligare BEAR signaler på medellång sikt för DAX och på kort sikt för US index. DAX har inte under veckan lyckats med att komma upp till 22:e maj toppen utan har per definition nu skapat en lägre topp ur det medellånga perpsketivet och ska därmed ned under tidigare botten på 7655, om man tillämpar en enkel trendföljande modell. Alternativt måste DAX nu bryta upp med kraft för att sudda ut denna tolkning. Så BEAR för mig.

Dow gjorde ett intressant rörelsemönster från 15405 till 15658 för att sedan bryta ned under 15405 i fredags med 15347 som lägst. För mig är det en bekräftelse på trendväxling och att 15658 är en primärtrends topp 3. Är så fallet så ska nu DOW ned till sin P4 som torde ligga runt fib38,2 som är 14454, tillika S4 botten och en nedgång på 7,7%. Dessutom är den nivån väl i linje med den stigande bottenkanalen för primärtrenden.

Sen får vi se om OMX30 ska ta följe på DOW eller om verkstads sidan ska driva OMX30 vidare upp när resterande index vänt ned. Mitt huvudscenario är klart för veckan med nedgångar, men som sagt, inget 90/10 läge, ännu.

Lycka till,











4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Det är väldigt många som läser din blogg, men få som kommenterar något. Återigen vill jag verkligen ge dig beröm. Dina analyser är riktigt bra och uppskattas mycket!

    Jag undrar om du någon gång räknat på vågorna och exkluderat toppen år 2000?
    Det finns självklart både motiveringar för och emot att ta hänsyn till den extrema tidpunkten. Kanske du gör rätt och ser "IT-boomen" som andra upp och nedgångar, men det hade varit intressant med din analys exkl. 1550!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Hej Filip,

    Kul att du gillar bloggen.

    OMX30 har några viktiga och ordentliga toppar/bottnar som utifrån ett historiskt perspektiv måste vara betydande, oavsett vad man kallar dom eller döper dom till.
    Mars 2000 är en sådan, 2002 botten också, efter dom kommer 2007 toppen och 2008 botten. Om man exkluderar mars 2000, så kommer 2007 toppen in som den mest betydande för OMX30 och vågmönstret liknar då väldigt mycket DOW Jones Industrial, med en mer betydande topp 2007 och en större nedgång 2007-2009 än 2000-2002.

    Då jag anser att Dow är det ledande indexet, är det mer av betydelse för den långsiktiga trenden, som enligt min tolkning är klart BULLish för de kommande 10-30 åren. För BULLish alternativet finns egentligen bara två möjliga tolkningar: i) antingen är 2007 en SuperCykel topp och 2009 en Supercykel botten = vi står inför en 70 årig uppgångsfas liknande den från -42 till år 2000 eller ii) så är 2009 en supercykel 4 botten med "enbart" en 20-30 årig uppgång kvar innan superduper crashen kommer. För mig som är mitt i livet just nu spelar det egentligen ingen roll, då vi under vår livstid knappast får reda på svaret.

    BEAR alternativet som bl.a. EWI och Daneric m.fl. med stor envishet fört fram: är att nedgången för DOW till 2009 lägsta inte alls är en botten, utan ett A för vidare nedgångar. Det har jag svårare att ta till mig för i) jag tror inte riktigt på jordens undergång så som den anlaysen skulle leda till ii) vågmönstret sedan 2009 botten för DOW är klart impulsivt och min DOW analys håller helt klart alla EW regler. Skulle dock Dow nu rasa > 10 % (14,6% för att vara exakt) från förra veckans högsta och bryta ned under 13 382, utan att först bryta upp, ja då ska jag byta fot och S&P500 BEAR tolkningen faller in. Men att spekulera i det, innan det eventuellt skett, anser jag inte är till gagn för sin trading. Då det mest effektiva, om man vill ha en positiv avkastning är att följa den mer långsiktiga trenden, även för sina korta positioner.

    Hoppas att besvarade din fråga, om inte skrik till.

    Lycka till/Roasan

    SvaraRadera
  4. Frågan blev besvarad. Jag var ute just efter det du skriver i i andra stycket om liknelsen med Dow vid exkl. av 2000. Jag tror man skall ha detta i beaktning om man handlar i OMX.

    Lycka till och tack för att du tog dig tid!

    SvaraRadera