lördag 3 augusti 2013

OMX30 - inför veckan


OMX30 fortsatta sin rörelse inom det som jag tolkar som en avslutande triangel.
OMX30 steg i veckan med 22 punkter och passerade c=1,618 * a med en punkt. Stock S är stigande på både vecko- och dygns basis med värdena 83 respektive 91, så utrymme för vidare uppgångar finns och inga sälj signaler.

OMX30 har utvecklats stark sedan botten på 1109 och hela nedgången har nästan tagits tillbaka med enbart 5 punkter kvar från fredagens högsta till 1258 toppen.

Frågan är nu såklart om 1258 från den 22:e maj ska hålla eller inte?

Min utgångspunkt är att toppen ska hålla och att denna rörelse från 1109 är en rekyl på nedgången från 1258 till 1109, då tidigare viktiga toppar bröts i den nedgången. Rörelsemönstret är därmed överlappande, vilket tyder på att hela rörelsemönstret sedan 23:e september 2011 är ett BEAR market rally. Det lite jobbiga med dessa, som jag skrev i förra helganalysen, är att de inte har ett ”tekniskt tak”, utan kan i princip pågå i oändligheten i sina a-c rörelser. Bryts 1258 upp är det bara att flytta stora B uppåt för ytterligare en eller flera sekvenser upp.

Som vanligt håller jag ett scenario tills motsatsen är bevisad. Med huvudalternativet som utgångspunkt så har jag ett rörelsemönster sedan 1109 botten på tertiärtrend a-b och i-iv (blå), kvar är den avslutande T5 vågen. T5 räknar jag med att den startade från 1206 botten. Efter 1206 startade OMX30 med ett överlappande men stigande rörelsemönster, vilket gör att jag tolkar det som en avslutande triangel. Om den är riktig så ska minut vågorna (gröna) avverkas med a-c till respektive våg. Jag kan nu räkna in våg i,ii,iii och iv, kvar är den sista 5:e vågen. I den 5:e minut vågen kan jag räkna in a och b och OMX30 befinner sig i den avslutande c-vågen. Ett vanligt mål för c-vågen är 1,618*a vågen som ger 1252. OMX30 toppade på 1252,82 i fredags. Så med det kan toppen vara inne, men nano och micro vågor kan vara lätta att missta sig på, så en våg till kan vara kvar, som min 5-min chart visar. Bekräftelse på ovan får jag om den stigande botten kanalen i triangeln bryts ned, per idag runt 1220, utan att 1258 brutits upp dessförinnan.

Som vanligt tar jag fram några alternativ om ovanstående skulle visa sig vara felaktigt, dessa faller in om 1258 bryts upp.

Första alternativet utgår fortsatt från att OMX30 är i ett BEAR scenario, men där B-vågs toppen ska komma in högre än 1258. För att mäta in en B-våg gör jag som vanligt att jag tar olika fib tal multiplicerade med a-vågen för att se eventuella samband, självklart får de matchas mot de kortare vågornas utformning, men gott att ha några mål om huvudscenariot skulle slås ut.

Första blir 1,236*A = 1270
Andra blir 1,382*A = 1320
Tredje blir 1,618*A = 1400

Andra alternativet för ett brott upp av 1258 är ett rent BULL scenario, trots den medellånga trendens överlapp. För OMX30 har jag svårt att ”trycka in dessa vågor med skohorn” men för DAX ser det scenariot något bättre ut, dock utan att övertyga mig, men tar med det så att alternativen är klara. Detta scenario utgår nog snarare från att CB utökar de penningpolitiska åtgärderna och inte alls trappar ned eller ens vidmakthåller dem, något jag personligen har svårt att ta till mig rent fundamentalt, i alla fall just nu i skrivande stund. Detta alternativ pekar på nivåer för OMX30 på över 1800, redan nu inom en 1 års period, utan större normala nedgångar. Se Dags charten för det alternativet.

US indexen visar på att en topp är nära där jag söker en P3:a för DOW med en efterföljande ”normal 10% nedgång”. I Bull alternativet, se DOW så ska US index därefter genomföra ytterligare två uppgångar, en till P5 och en till en större våg 5.

I BEAR alternativet, se S&P500, så ska US indexen toppa ur efter denna avslutande våg upp, där en tänkt P3:a för DOW, istället är en avslutande D-våg utifrån triangel scenariot allt sedan år 2000.

 

Lycka till,










 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar