lördag 20 juli 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 rörde sig i en sidledes rörelse, med svag uppåt lutning, under veckan och stängde 10 punkter upp på 1221. Därmed har OMX30 nu avverkat 112 punkter upp i den stigande tertiärtrenden sedan botten på 1109. Stock S på dygns nivå är fortsatt stigande med värdet 92, på veckonivå är den också stigande med värdet 61. Utifrån Stock S finns det utrymme för vidare uppgångar.

Veckans sidledes rörelsemönster ger utrymme för lite olika tolkningar och jag tycker att jag har fler frågetecken än vanligt i mina diagram, med andra ord ett 50/50 läge i den korta analysen, där den kommande veckans utveckling kan behövas för att räta ut dom. Dock som vanligt har jag ett huvudscenario med ett alternativ scenario som man får växla till om huvudscenariot motbevisas. Men jag börjar med de längre trenderna för att bryta ned till de korta med sina alternativ, allt för att undvika att "inte se skogen för alla träden".

10-års trenden - BULL.

SC3 kom in mars 2000 och SC4 landade i oktober 2002 med 73% nedgång. SC5 sökes runt 2026-2027 med nivåer runt 1800-2000. SC 5 ska avverkas i 5 cykel vågor. Cykel våg 1 kom in i Juli 2007 och cykelvåg 2 kom in i oktober 2008 efter 58 % nedgång. Söker cykelvåg 3 runt år 2021. 5 "större" vågor ska avverka cykelvåg 3. Våg 1 kom in i jan 2011 och söker våg 2, primärtrends våg A kom in i september 2011 och våg B kom troligtvis in i på 1258 från maj i år.

Alternativet till ovan är att SC4 fortsatt inte är inne, vilket innebär att den förväntade nedgången blir större än BULL alternativet, se S&P500 charts för den tolkningen.

Primärtrenden - BEAR.

Då rörelsemönstret sedan september 2011 nu är överlappande, väljer jag BEAR som huvudalternativ. I detta scenario har OMX30 avverkat en primärtrends (svart) a och b samt c, via 5 sekundärtrends (röd)vågor.

Efter toppen på 1258 den 22.e maj gjorde OMX30 en relativt kraftig nedgång på kort tid om 12% eller 149 punkter. Därefter en relativt kraftig rekyl upp till som hittills högst 1223. Följer man boken med denna tolkning så ska 1109 vara en sekundärtrends våg 1 och jag söker därmed en våg 2 i den pågående rekylen. Dock räknar jag nedgångar och rekyler i ett a-c mönster i dess olika trender, tills dess att impulsrörelserna är tydliga. På så sätt har jag lättare att analysera BEAR trender och kan enklare följa med de olika rörelserna. Så se mitt röda "a" vid 1109 som tillfälligt, som jag justerar efter nästa rörelse sekvens, beroende på dess utformning.  Det jag nu söker är en lägre topp jämfört med 1258, som om allt stämmer ska avverkas via tertiär trends a - b och ett c via 5 impulsvågor. a och b är avverkade och därefter har OMX30 mycket riktigt startat att impulsera uppåt.

Toppen på 1223 räknar jag med är den 3:e impulsvågen upp och jag söker en våg 4 rekyl för en avslutande uppgång i våg 5. Efter 1223 toppen påbörjade OMX30 en sicksack rörelse som kan tolkas som en a-b-c till 1206 och därmed våg 4 som jag söker. Dock är den nedgången väl kort för att jag med större säkerhet ska kunna peta in den som en 4:a, jag vill alltid att respektive våg ska nå sina fib nivåer alternativt kanal linjer för att kunna jobba med lite större sannolikhet. Så jag sätter ett ? på 1206, bryts 1223 upp nu under kommande vecka så tar jag bort ?.

Resterande delen av sicksack rörelsen är allt annat än lätt tolkad och det är relativt lätt att "trycka in" den tolkning man önskar. Jag kan inte avgöra om uppåt vågorna är impulsiva eller ej, snarare ser de ut som a-c rörelser, men med stora a:n. Om så är fallet så ska mönstret tolkas som en avslutande triangel med a-c mellan respektive våg. I detta fall så är OMX30 i avslutningsfasen av sin rekyl, där enbart sista delen av triangeln ska avslutas via ett brott upp av 1223 och upp mot mitt mål 1235.

Men jag ska erkänna att det går att "trycka in" en impulsrörelse i respektive våg och i detta fall är triangeln en "påbörjande triangel" med en våg 1 i slutet på den, för vidare uppgångar därefter.

Alt 1 kommer att ge OMX30 en topp under veckan för vidare nedgångar, medan alt. 2 enbart ger en rekyl ned för vidare uppgångar och  en topp som till och med kan utmana tidigare topp om 1258.

Jag väljer att hålla fast vid mitt 1235 som mål och ser att ett brott upp över 1223 är en avslutande våg, det vill säga alternativ 1. Men en öppenhet i detta 50/50 läge i det korta kan vara nyttigt att ha, innan allt för stora positioner tas.

Ovan scenario är mitt huvudscenario på medel lång sikt med alternativen i det korta.

Då US index tuffar på i sina BULL trender har jag också sökt med ljus och lyckta efter ett BULL scenario för OMX30 utifrån ett primär trends perspektiv. De flesta blir lite krystade men ett alternativ som är mer "rent" finns faktiskt, dock är det för tidigt att ta det helt seriöst, då det bygger på en triangel rörelse sedan toppen på 1258, där i så fall nedgången till 1109 ska vara det första a:et i triangeln och därefter ska b (nuvarande rörelse) bildas för ett c som ska vara högre än a osv. till ett e som då inte får vara lägre än 1127,5 (a-vågen kan ju bryta tidigare våg 1 topp, men e-vågen får inte göra det). Men som sagt det är väl tidigt att i alla fall trada efter, eller som Elliott uttryckte det "the student can't know it's a triangel, before the 5th wave has started".

Lycka till,










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar