lördag 6 juli 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 fortsatte att stiga under veckan i det som jag räknar med är en rekyl upp från nedgången mellan 1258 och 1109. 1109 sätter jag som sekundärtrends a (röd) och söker därmed sekundärtrends b. Då första benet upp avverkats via tertiärtrends a (blå) och andra benet via b kan c beräknas med c=a alternativt c= 1,618*a, vilket ger 1200 alt 1235. Fib 61,8 av nedgången ger runt 1200.

Jag är lite inne på det högre värdet, då jag räknar med att tidigare topp "ska utmanas", främst beroende på att US indexen ska göra en ny högre topp och det vore förvånande om inte OMX30 drogs med upp av BULL kraften från US.

I min korta tolkning har OMX30 gjort minut 1 (grön) och 2 av 5 vågor upp. OMX30 är så i avverkningen av våg 3 som tenderar att vara den längsta, detta tyder också på en lite högre topp upp mot 1235, snarare än 1200, dock är OMX30 i en sjunkande primärtrend och vändningen ned kan komma snabbt, triggat av någon negativ nyhet eller statistik.

Primärtrenden för OMX30 är sjunkande i min BEAR tolkning, såsom den är för samtliga världsindex jag bevakar, med US indexen som det stora undantaget, där de ligger i en fortsatt BULL tolkning. 

10 års trenden för OMX30 tolkar jag som BULL med uppgångar upp över 1550 toppen från mars år 2000. Utifrån ett sådant långt perspektiv är denna nu påbörjade nedgångsfas för primärtrenden enbart en rekyl. Dock är "rekylen" ned omfattande i samtliga mina alternativ, med negångar om minst 34% från toppen på 1257. Jag fokuserar på två huvudalternativ med lite olika utgångspunkt och därmed olika vågtolkningar.

alt 1 - med detta har OMX30 gjort en super cykel botten på strax över 400 från oktober 2002. sedan dessa har OMX30 gjort cykel våg 1 och 2 samt en större våg 1. Här söker jag en 2:a via en a-b-c rekyl. I detta alternativ har c vågen precis påbörjats från 1257 toppen. c-vågen bör här komma in runt a-botten på 833, men mer precist 795. Efter denna nedgång ska OMX30 påbörja en relativt kraftig uppgångsfas till nästa sekelskifte där 1800 kan vara ett bra mål.OMX30 bilderna visar detta alternativ.

alt 2 -  detta alternativ utgår från att super cykel våg 3 gjorts under mars 2000 och att SC4 fortsatt inte är klar, alternativet visas bäst med min S&P500 bild serie, där S&P500 är i avverkningen av en expanderande triangel där D-vågs toppen ska komma in nu under sommaren med en högre topp.
Nedgången i detta fall blir djupare med en 50% nedgång för OMX30 räknat från 1257 toppen, alltså nivåer strax över 600 nivån.

Det fiffiga med EW är att man inte behöver tro så mycket om vilket alternativ som ska falla in, utan den kommande våg utformningen under sommaren och hösten kommer att visa oss, vilket alternativ som är mest sannolikt. Fortsätter US index upp efter nästa topp, ala min DOW tolkning i bilderna, så gäller alt. 1. Påbörjar dock US indexen en BEAR trend efter nästa topp, ala S&P500 bilderna, ja då gäller alt. 2 som mest sannolik.

Båda alternativen har som sagt en BULL tolkning utifrån ett 10 års perspektiv med uppgångar upp över mars 2000 toppen efter denna "rekyl" om 34 alt. 50%.

Lycka till,






 





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar