lördag 22 juni 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 fortsatte sitt veckomönster, som gällt under denna rekyl från 1258, med stigande kurser under inledningen av veckan och fallande under mitten/slutet av veckan. OMX30 lyckades med att skapa ytterligare en lägre topp under tisdagen, på 1198, för att sedan falla under onsdag och torsdag, till en ny lägre botten, stängt under fredag. Därmed är den korta och medellånga trenden fortsatt fallande.

Går jag ur de kortare trenderna och kikar in den lite längre primär trenden (svart 1-5) så har OMX30 skapat en:
Våg 1 topp den 16:e mars 2012 på 1127,5
Våg 2 botten den 4:e juni 2012 på 941
Våg 3 topp den 22:e mars 2013 på 1258
Söker en våg 4 botten, högre än våg 1 toppen och därefter en ny högre topp via våg 5.

Vågrörelsen sedan toppen den 22:e maj och sett utifrån ett primär trends perspektiv, är enligt min tolkning en dubbel zigzag, med tydliga a-c rörelser. Enligt Elliott kan en rekyl bestå av en enkel, dubbel eller trippel a-c sekvens. Därmed kan OMX30 ha slutfört sin sekvens ned, men med möjligheten/risken att rekylen fortsatt kan utvecklas till en mer komplex rörelse´under ytterligare en tid. Dock var våg 2 rekylen utifrån primärtrenden mer komplex och utdragen (52 trading dagar), så med Elliotts råd om alternering mellan rekyl vågorna i en 5 vågors impuls sekvens, bör denna 4:e vågs rekyl bli mer enkel och rak. Så utifrån rådet om alternering torde denna rörelse ned vara klar.

Följer jag vidare Elliotts råd om vågornas relationer, så ska en våg 2 rekyl vara mer djup och kunna gå ned och utmana sin 0:a dock utan att bryta den. Där är fib 61,8 vanlig. För våg 4:a rekyler är fib 38,2 mer vanlig. Tar jag fib relationen från våg 2 botten på 941 till toppen på 1258 får jag 1137. OMX30 gick ned till 1137,1 under torsdagen.

Kikar jag in Stoch S indikatorn för vecko perioden så har den kommit ned ordentligt 25,8, men ligger trots allt över 20, som jag gärna ser bryts ned och sen vända över 20 igen, för att öka sannolikheten för en botten formation. Dock är indikatorn trög så OMX30 kan vända upp med en fortsatt fallande vecko indikator. Dygns indikatorn är stigande och påvisar en positiv divergens mot kursen.

Sammanfattningsvis så är sannolikheten stor för att primärvågs trends 4 botten är klar. Utifrån det mer korta perspektivet kan så klart en mindre rörelse ned tålas på några punkter. Dock befinner sig OMX30 utifrån ett R/R perspektiv i ett närmast perfekt läge då det enbart är 10 punkter ned till våg 1 toppen om 1127,5 och bryts den ned så är min BULL tolkning sedan den 23:e September 2011 fel och bör istället tolkas som BEAR med en a-c sekvens upp, där OMX30 i så fall toppat ur på 1258.
Därmed kan varje EW trader lugnt luta sig tillbaka och skippa all personlig tro om framtiden, utan istället låta marknaden visa vägen - och via denna enkla våg analys, få några viktiga nivåer som input till sin trading modell. 

Utifrån att en primärvåg trend 4 är gjord/kommer att genomföras under nästa vecka, så söker jag nu en våg 5 topp. Som vanligt tar jag ut fib nivåer i relation till övriga vågor i denna sekvens. Dock kan en våg 5 bli lite hur som helst, till och med komma in lägre än våg 3 toppen, eller förlängas i oändligheten, men för min egen del tar jag ut de mer vanliga relationerna om fib 0,618 * våg 1 och 1*våg 1. Med respekt för våg 5's lynnighet sätter jag då ut 1295 som minimum och 1393 som ideal nivå. Då området är stort så förfinas målnivån så snart sekundär trends vågorna visar vägen. Tidsmässigt så kikar jag in slutet på augusti/början på september som en första avstämningspunkt.

Lycka till,









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar