fredag 14 juni 2013

$ och råvaror - inför veckan

$ har nu genomfört en rekyl från toppen på USD/SEK 6,72 till 6,43. Min tolkning av $ är att den är i en stigande sekundärtrend sedan botten den 13 februari på 6,27.

Sedan den botten har USD/SEK genomfört en a-b-c rörelse upp via en tertiärtrends a-c och mellanliggande minut a-c. Nu ska valutaparet bekräfta en stigande trend alternativt bryta ned till lägre bottnar, vilket alltid ska ställas som ett alternativ efter en genomförd större a-c rörelse.

Avgörande för mig i min analys är att tidigare T-b botten inte bryts ned för att jag ska anse att den lite längre sekundärtrenden är fortsatt stigande. T-b botten har jag på 6,33 (blå b).

För mig är USD/SEK en viktig indikator för råvaror och börsen, för så länge som den är stigande anser jag att FED har vidare utrymme för att föra sin expansiva penning politik vidare och till och med expandera den ytterligare om så skulle behövas enligt deras analys. Skulle dock US dollarn falla allt för mycket kan detta utrymme snabbt begränsas, oavsett Fed's egna uppfattning.

Rent tekniskt har USD/SEK nu fallit ned till den stigande botten kanalen och Stoch S på dygns basis är på 3 och väl under 20, dock är det senaste GAP'et ned ett tecken på att enbart våg 3 i det avslutande c:et har genomförts och en mindre våg till ned är att förvänta. Så länge 6,33 håller räknar jag dock med fortsatta uppgångar, men med FED mötet nästa veckan kan det såklart bli fortsatt turbulent, där spekulationerna om den vidare FED politiken ska hålla i sig eller avta.

De långa räntorna fortsätter sin stigande trend.

Råvarorna är enligt min tolkning i en mer långsiktig BEAR trend, men är nu på medel lång sikt nedtryckta och bör genomföra en rekyl upp på några månader, det inkluderar min analys av de mer ädla metallerna. Se charten nedan, men som sagt det kan bli lite turbulent och spekulativt fram till nästa vecka, samma gäller för börserna men det återkommer jag till under helgen.

Lycka till,






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar