söndag 16 juni 2013

Enskilda aktier - inför veckan


Våganalysen för de olika grupperingarna av aktier som jag bevakar inom OMX30 skiljer nu mer än vad jag tidigare har sett. För mig blir det då lite svårare att se hur deras förväntade beteende ska påverka OMX30, men fortsatt intressant att följa ändå, för när de samverkar mer så lär OMX30, få lite större rörelser.

 

Från förra veckan är det inga förändringar gällande BULL/BEAR för grupperna eller för enskilda aktier, de har fortsatt i sina respektive trender.

 

Dock några noteringar:

* Bankerna, Investor och ABB ser ut att ha skapat ett första ben ned i sina rekyler till en P4:a, efter en förväntad rekyl upp ska så deras sista ben ned (c-vågen) avsluta denna rekyl ned.

* Atlas Copco som jag placerade i BEAR förra veckan kan ha en sista chans till BULL, så länge som 142 inte bryts ned, men då måste aktien skjuta fart ordentligt nu och flera veckor framåt, stock S är lågt både på dygns och veckobasis, så möjligheten finns, men jag vill gärna bli överbevisad om så är fallet (via impulser upp) innan jag ev. skiftar igen, så håller den i BEAR.

* H&M och Ericsson – har båda genomfört a och b rörelsen (H&M mer komplex) och ligger i slutet på sina c-vågor, de kan också ha bottnat ur hela rörelsen och ska i så fall börja sina impulser upp till nya års högsta nivåer. Ericsson kan dock ha en mindre våg ned kvar innan botten, men det första kriteriet med en eventuell flat för en botten är uppfylld.

 

Lycka till,

 

 

Grupp 1 Banker och Investor och ABB.  

 

Ett första ben ned verkar vara utförd (röd sekundärtrends a) förväntar mig nu en rekyl upp till s-b, när väl b toppen är inne kan c beräknas med c=a alt. Djupare med c = 1,618 * a.

Som exempel - för ABB skissar jag på att 144-145 kan nås i b vågen upp, dock är b vågor svåra att sia så mycket om, men baserad på att 145 kommer in med en topp så ska sedan ett ben ned till ta ABB till alt1) c=a vilket blir runt 132,50 och alt 2) 124 som tillika är fib61,8 av uppgången sedan den 15 juni 2012. Alt2 är mitt ideal scenario, men oavsett vilken nivå som kommer in för en P2:a så är det nästa rörelse som är mer intressant och som ska ta ABB till nya höjder i en kraftfull rörelse upp över tidigare toppar på 170 och 230. Med andra ord ABB är en av de aktier (H&M & Telia också) som jag anser har högst potential, när väl rekylen är klar. Att gå in i en våg 2 botten och följa med alla fem sub vågorna i den tredje vågen, för att sedan gå ur har den bästa R/R ur ett EW trading perspektiv. Bryts 0 utlöses S/L (i ABB’s fall 107) men håller den så är vanligvist våg 3 den mest kraftfulla.

 






Grupp 2 Ericsson och H&M.

H&M har fått sälj rek. Av Golman Sachs, vilket är en av de säkraste köp signalerna utanför själva EW analysen, den andra är när börsrådet eller Gardell går ut och gapar om att ”nu är börsen billig eller stekhet….” vilket är en av de bästa sälj signalerna, räknar kallt med att det kommer i höst.
Anyway tillbaka till EW och låt big money hålla på med sitt spel.

H&M har nu baserad på fundamenta och GS sälj rek. Genomfört en längre rekyl, som dessutom är en dubbel alt. Trippel zz, lite beroende på hur man räknar i sina rekyler, jag sätter den som dubbel. H&M är enligt min BULL tolkning i en BULL trend och närmar sig nu nivån för att slå över till BEAR (210). Enligt mitt sätt att trada enligt EW så har H&M nu ett ideal läge för en lång position, oavsett vad man tror om själva aktiens utveckling, att gå in nära 210 (210-220) innebär en risk om 10 :-, men då analysen säger att den i är i våg 2 av 2 av 2, så är potentialen en 3:e våg upp som till takkanalen ligger på runt 300. Alltså ett R/R förhållande på 10:80 eller om man så vill 1:8. Enskilda trades kan så klart slå fel, men upprepar man det för flera objekt, så ska det mycket till för att det ska slå snett. Problemet brukar ju vara att INTE ta sin S/L när det slår snett och att man INTE VÅGAR rida hela fem vågors sekvensen i den tredje vågen, men ett bra tips för de som har disciplin.
Med andra ord bryter nu H&M 210, så gäller BEAR och GS har i så fall en av sina få rekar som gått hem.

Ericsson, inte samma idealläge men väl en god utveckling kan vänta, Ericsson har genomfört a och b vågen och större delar av c, nu när c ligger flat med a så ”kan” rekylen vara klar. Jag räknar dock med en mindre våg ned till innan c har bottnat, men den kan vara lite riskfylld att vänta ut, allt beroende på hur man tradar såklart och enligt sin egna risk profil.

 



Grupp 3 – triangel gänget.

 

Volvo som jag kikar in i verkstads gänget övertygar inte helt i sin eventuella vändning upp, visst har den stigit fint, men tycker den överlappar på slutet och sätter den därmed i BEAR räkning, men med BULL potential, då jag räknar med en vändning upp, men om möjligt ska först en avslutande våg ned genomföras innan den kan stiga, men skulle Volvo dra upp över tidigare topp om 99,45 innan 93,23 bryts ned så är det klart BULLish där en första våg i impulsen kan vara klar. Så fortsätter att bevaka för att inte bli ”inlurad” för tidigt. Bättre då att låta våg 1 ”gå iväg” för att senare tajma in en våg 2 ingång.

Telia har ung. samma läge som ABB och H&M och kanske med den bästa R/R, men bryts 41,77 ned så får jag söka en ny möjlig botten för en vändning upp lite senare.

 






Grupp 4 - BEAR

 




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar