lördag 25 maj 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 steg i början på veckan mot en ny topp på 1257 och passerade därmed 1250 som jag har som miniminivå för zonen för en primär trend våg 3 topp (P3). I princip direkt efter toppen föll OMX30 40 punkter under torsdagen för att under fredagen bottna på 1215, alltså en rask nedgång på 42 punkter.

Frågan är då om det är en botten för vidare uppgångar till nya högre toppar. Svårt att veta, men kikar jag in sekundärtrends våg 3 utformning så var T2 flat och T4 rak ned under 2 dygn med en negång om 34 punkter för att sedan avsluta sin T5 under 11 dagar av uppgång, eller ca: 2 kalender veckor.
Min våg tolkning för Sekundärtrend 5 är att T2 också gjorde en oregelbunden flat mellan 1200 och 1187, därmed var min förväntan en rak snabb nedång för T4 om ca 34 punkter, nu kom nedgången in om 42 punkter, lägre men helt okey. Därmed är min utgångspunkt för våganalysen att OMX30 nu har avverkat en T4 och ska upp och sätta en högre topp än 1257. Tar jag T5=T1 så är grovt mål runt 1275.
Dock kan avslutande 5:e vågor vara lite lynniga så om 1200 (T1) bryts ned innan en ny högre topp skapats, ja då är P3 inne på 1257 från i Onsdags.

Efter en P3 topp räknar jag med en lite längre och djupare rekyl för OMX30 till en P4:a, målet sätts som vanligt med fib 38,2 för en 4:e våg, så beroende på var P3 toppar ur/har toppat ur - så kan P4 sättas, ett annat vanligt sätt att sätta målet för en rekyl är våg 4 i den underliggande trenden, så runt 1140 får anses som normalt för en P4. Det som är intressant är att OMX30 inte har särskilt stor marginal för att vidmakthålla en BULL trend vid dessa nivåer. P1 toppen är ju redan vid 1127,5, denna topp får inte brytas ned för att OMX30 fortsättningsvis ska kunna tolkas befinna sig i en BULL trend.

Med utgångspunkten att 1127,5 håller så ska OMX30 därefter göra en ny uppgångsfas, över 1300 nivån, där 1320 bör testas och troligtvis brytas. 1322 är toppen från 2007, så det vore en värdig avslutning på denna BULL cykel att skapa nya 13 års högsta.

Efter en för tjurarna lugn och fin uppgångsfas i en våg 3 av 3 (av 3?) - så förväntar jag mig nu en mer volatil marknad, där kasten mellan hopp och förtvivlan blir mer frekventa och med djupare slag. Inför den topp som enligt våg tolkningen ska komma under hösten 2013/tidigt 2014.
Om min mer långsiktiga våg tolkning med att OMX30 sedan år 2000 skapat en triangel där e-vågen bottnade den 23:e september 2011 är riktig, ja då ska OMX30 efter en topp av det första benet upp nu under 2013/2014 göra en våg 2 nedgång som på traditionellt sätt ska beräknas till fib61,8, allstå till runt 1000 nivån, därefter ska den mer sannslösa uppgången komma i ett ben 3 som vanligtvis är den mest kraftfulla och mer normala 1,618*ben 1 ger då en topp i slutet på detta i början på nästa decennium på runt 1800 ny nedgång under några år för att avsluta utbrottet ur triangeln runt 2000 nivån. Tja sannolikt eller inte ? men det är så våg tolkningen ska göras med utgångspunkten från att rörelsen sedan år 2000 är en triangel, enligt mitt sätt att se det.

För björnarna saknas det dock inte alternativ till ovan analys. Världsindex efter världsindex faller in i BEAR trender, under trycket av den fundamentala deflations cykel som världsekonomin befinner sig i. Som jag skrivit tidigare så är de flesta EU index i BEAR, där framförallt DAX oroar mig i sin våg utformning, till skillnad från OMX30 så har jag fått ändra min vågräkning för DAX, då förväntade toppar som inte fick brytas för att räkningen ska gälla, har gjort så. Att ändra sin våg räkning gång efter gång är snarare ett tecken på att den har fel utgångspunkt.
Att ha rätt utgångspunkt är kanske det svåraste med en EW analys, men också det viktigaste, för om utgångspunkten är fel kan det gå en ganska lång tid innan det upptäcks, då EW reglerna är få, men rekommendationerna flera. Så om man har fel utgångspunkt kan det hela bli tokigt under en längre tid, är man då för envis och håller fast vid en tolkning som hela tiden får justeras, ja då kan det gå riktigt illa.
Så för DAX vänder jag till en BEAR tolkning där DAX nu befinner sig i en avverkning av en avslutande C-våg upp till ett större B, som sedan ska ta DAX ned under 5000 nivån, vid nästa ben ned. Om 5:e vågor är lynniga så är B-vågor än mer lynniga och kan lätt förväxlas med en BULL trend upp. Men bryts mellanliggande toppar så som jag anser har skett i DAX ja, då gör man enligt mitt sätt att se på det, klokt i att helt byta analys.

Därmed har jag bara OMX30, övriga Norden, Kina och US index i BULL, är det möjligt att lilla OMX30 ska orka följa US index när resten faller in i BEAR, njaee såklart inte men att det sker vid olika tider, är såklart möjligt.
Utifrån en mer balanserad BULL/BEAR vy så räknar jag med att en topp för hela benet sedan 23:e sept 2011 kan ha kommit in vid varje större 5:e våg upp, så efter en primär våg 5 sätter jag möjligheten att det kan ha varit toppen. Därför är det viktigt för trend följande EW analytiker att reagera om en 4:e våg bryter ned under en 1:a vågs topp och då vända analysen brutalt och inte tvinga in en annan våg tolkning som "passar det man tror".

Nikkei har jag också i BEAR och dess avslutande c som varit brutalt verkar nu kunna kollapsa ordentligt, dock kan det finnas en ytterligare topp kvar, innan den lite större rörelsen ned mot 5000 ska komma, allstå mer än 60% nedgång.Det ser inte riktigt bra ut för Japan, till och med värre än för EU.

Lycka till,












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar