lördag 27 april 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 inledde veckan med att skapa en högre botten på 1143 jämfört med 1140, därefter steg OMX30 upp mot 1199, en halvpunkt högre än tidigare topp. Därmed har OMX30 en högre botten och en högre topp. Jag vänder därmed på kuttingen och utgår från att botten vid 1140 var en sekundär trends 4 botten (S4), även om tiden inte är helt på min sida. Rörelsen sedan 1140 tolkar jag som en 5 vågs sekvens upp till 1199, där jag sätter ut en minut i:a med ? Frågetecknet innebär att denna tolkning inte är bekräftad, för att bekräfta den vill jag nu se en rekyl i en a-b-c till en botten (våg 2) runt fib 50 eller fib 61,8, alltså en högre botten. Sker inte det utan 1140 bryts ned, så är 1199 toppen ett B i sökandet av en sekundär trends 4:a och 5 vågor ned från 1199 ska måtta in den lägre botten.

Oavsett om OMX30 har fått in sin S4 eller om vi ska få se en något lägre botten i en mer komplex rekyl så är mitt fokus nu upp mot en sekundärtrends 5:a (S5) och tillika en Primärvågs 3.a (P3).
Ett grovt första mål är S5=S1 vilket ger 1320. 0,618*S1 får bli miniminivån =1251. 5:or är dock oberäkneliga och kan avslutas lägre än 3:an likväl som de kan fortsätta utan en direkt taknivå, så bara att försöka tolka de kortare vågorna för att måtta in 5 stycken tertiärtrendsvågor upp.

Ovan BULLish scenario som jag sätter som huvudscenariot utgår från analysen av våg utformningen de senaste 70 åren, sedan DOW botten -32 och -42. Om mina utgångspunkter för våg analysen är felaktig så riskerar hela analysen i det korta perspektivet att vara fel. Fair är väl då att tydliggöra utgångspunkterna och den mellan liggande analysen samt alternativen.

Super Cycel trenden: Våg 1 kom in 1929 och en Våg 2 som var rak och drog ned index sina 90% under relativ kort tid. Växlar jag till OMX30 så kom super cycel våg 3 in mars 2000 och jag söker en våg 4. Sedan mars 2000 har OMX30 avverkat relativt tydliga rekylvågor i en triangel, a,b,c,d och den 23:e september 2011 en botten på 833. Denna våg ned var nog den mest otydliga, då min personliga förväntan var en nedgång till botten kanalen av triangeln, runt 630. Men då rörelsen efter 833 botten var klart impulsiv var det bara att acceptera att det var "mer troligt" att e-vågen faktiskt var inne. e-vågor kan ju precis som avslutande 5:or vara lite oberäkneliga, där de kan avslutas innan kanalen likväl som de kan bryta igenom kanalen.

Cycel trenden:
Vid brottet upp ur triangeln anser jag att triangelavslutet vid 833 bekräftades. Med dessa antaganden kan man därmed anta att OMX30 har en Super Cycel trend botten vid 833 den 23:e September 2011.
Stämmer dessa antaganden ska OMX30 avverka 5 vågor upp över tidigare våg 3 topp, alltså mars 2000 toppen runt 1550. Dessa fem vågor bör vara 5 cycel vågor innehållande 5 primärvågor i respektive cycel våg upp. Den enda frågan är då under vilken tidsperiod det ska ske ? Under en mer normal 20 års period, utifrån ett cykel perspektiv, eller en avslutande parabolisk rörelse upp över 1550 redan nu under 2013/2014 ? Ja här delar sig  min långa analys i två olika BULL alternativ, en super BULLish med 5 vågor upp över 1550 redan nu under 2013/2014 och en mer normal BULLish med att det nog tar sina 20 år. Alternativ 1 med en super BULL ger också ett brutalt avslut med en Grand Super Cycle topp som bör/ska ge en 90% nedgång. Alternativ 2 med en cycel 1 topp under 2013/2014 ger en mer normal nedgång efter en våg 1 topp om 30-50% utan att 833 bryts ned. Alltså klart beroende på var toppen kommer in. Till vilket alternativ som är mest troligt tar jag inte ställning utan inser att båda alternativen är möjliga och följer med trenden så länge den är stigande. Den trend jag kikar in är sekundär och primärtrenden.

Alternativet till ovanstående utgår mer från analysen av DOW och S&P500 där möjligheten fortsatt finns att SC 4 inte bottnat ur. Huvud alternativet är enligt DOW analysen där våg 4 kom in i mars 2009 med BEAR alternativet att det enbart var en våg c i en 5 vågs sekvens, allstå en expanderade triangel. I detta alternativ elimineras min triangel analys för OMX30.

Självklar finns det fler alternativ, men jag kör på dessa tills de inte gäller längre, att ha för många alternativ öppna riskerar bara att man tappar fokus.

Sättet jag använder EW är att fokusera på den trenden jag tradar samt den överliggande och underliggande trenden. Då jag swing tradar i sekundärtrenden (månadscykler) följer jag också den överliggande primärtrenden, på så sätt kan tradern vara öppen för eventuella felanalyser och reagera direkt om vågorna inte stämmer och man bör gå ur för att re starta analysen. Samtidigt kan man tajma in sina utgångar genom att jämför överliggande trend med den man kör. För en positions trader kan primärtrenden vara den man följer och för en day trader är det mer minut, micro och nano trenderna.

Så för att repetera tidigare helgers analys och mitt huvudscenario

Primärtrenden är stigande så länge som 941 håller - 941 är i min tolkning P2 som inte får brytas för att primärtrenden ska anses stigande, när P3 är gjord växlar jag till P1 toppen som inte får brytas. På så sätt kan man följa med en trend och maximera vinsten respektive minimera förlusten om man har fel.

Sekundärtrenden är stigande så länge som S1 toppen är intakt (växlat från S2 botten på 1026,5) vid 1119. Bryts 1119 innan en S5 är skapad, så är sekundärtrenden för mig fallande med en a-c rörelse från 941 istället för en tänkt impuls om fem vågor upp.

Lycka till,










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar