lördag 20 april 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 har i veckan kommit ned till 1140,7, därmed har OMX30 uppfyllt nivå målen för en sekundärtrends 4:a, där fib 38,2 är passerad och C=A ligger runt 1138. Tiden är dock inte inne, där S2 varade i 45 dagar och S4 kan då tänkas vara i ung. samma tidsperiod. I P1 varade S2 i 11 dgr. och S4 i 12 dgr., bra harmoni.
Så tiden säger att med enbart 24 dagars nedgång så ska OMX30 upp i en B-våg innan det avslutande benet ned ska sätta S4:an. Nivåmålet möjliggör dock för att S4:an redan är inne och med rapport period kan kasten bli häftiga och nya korta cykler sättas. Stoch S är nede under 20 på dygns nivå men har inte vänt upp. Dessutom har US index precis inlett sin S4 rekyl och ligger ett steg bakom, där jag räknar med ytterligare ett par % nedgång. Så sammanfattningsvis är det troligt att OMX30 har mer att ge innan S4 är inne, men att under rapportperioden så kan OMX30 ligga lite före och ploga som den gjort tidigare jämfört med andra index, så inte så lätt att avgöra, men tiden brukar vara chef.

Negativa tecken saknas inte - där jag förra helgen noterade att Indien Sensex bröt ned under sina tänkta S1 och därmed ska tolkas som BEAR. I veckan bröts också DAX ned under 7482 vilket gör att jag nu sätter DAX i en BEAR tolkning. Det behöver inte betyda att DAX ska kollapsa ned, men dess mer långsiktiga möjlighet till ordentliga uppgångar är nu begränsad. Jag publicerar två olika tolkningar som kan gälla för DAX och Sensex, där Sensex tolkningen är mer BEARish och säger att toppen är inne för denna gång, medan DAX tolkningen är lite mjukare och säger att en sista våg upp finns kvar (det avslutande c:et) men att några fler vågor upp inte är möjligt efter att den har toppat ur utan snarare en 1,5 - 2 års nedgång efter det.

US däremot tuffar på och har precis påbörjat sin rekyl till en S4, indexen ser fortsatt starka ut och har god marginal till sina respektive S1.or. Frågan är då hur OMX30 ska agera mellan dessa skilda signaler och trender, med ett nedtrendande Europa och ett upptrendande USA. Tja, som vanligt följer jag trenden tills den är bruten och därmed räknar jag med fortsatt stigande OMX30 under 2013. Den trenden jag följer i min trading är sekundärtrenden och den är BULLish så länge som 1119 håller i denna rekyl.

Lycka till,














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar