lördag 13 april 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 har i veckan stigit från botten 1162 till toppen nu i torsdags på 1197,4. Min tolkning är att toppen från den 14:e mars på 1223 fortsatt är sekundärtrends våg 3 toppen (S3). Rörelsen sedan dess med en botten på 1162 tolkar jag som enbart ett första ben ned i sökandet av Sekundärtrends botten 4 (S4). Efter botten på 1162 söker jag ett B som kan bli relativt högt upp mot tidigare topp och till och med högre. I torsdags kom en topp in som var nära fib 61,8 av nedgången (1200), det kan var B, men också ett mindre a i ett mer komplext rekyl mönster. Oavsett vilket så söker jag ett C under 1162, där 1157 -1160 är mittområdet, med C=A och tolkningen att B är inne så får jag 1138. Bara att vara lite tålmodig då nu rekylen varat i 19 trading dagar, där ytterligare 20 får anses vara normalt innan en S4 är klar.

Det som dock stökar till det lite, i den kortare våg räkningen, är att US index tuffar på som om "normala rekyler" inte finns, även för starka upptrender. Där är S3 inte inne än och skillnaden mellan Europa/Asien och US blir allt tydligare. För DOW och S&P tolkar jag det som att motsvarande S3 topp för OMX30, enbart var en minut 3 i T5:an för att avverka minut 4 och 5 = S3.
Minut 4 bör nu var gjord och US index är då i sin avslutande våg upp, där 1-2% fortsatt uppgång torde toppa ur för en S3:a. Följer OMX30 upp i denna avslutning och bryter upp över 1223, gäller samma våg tolkning, men huvudscenariot för OMX30 i det korta är att S3 är gjord.

Det som är mer intressant att bevaka för Europa Index är att den tänkta sekundär våg topp 1 håller i denna rekyl. För de index som bryter ned under sin tänkta S1:a, så gäller en BEAR tolkning på medel lång sikt. Där en topp i så fall har kommit in bra mycket tidigare än vad som jag beräknar att US index'en ska göra. För OMX30 gäller 1119 nivån som inte får brytas ned i denna rekyl, innan en högre topp över 1223 skapats. För DAX har jag 7482.

Kikar jag lite framåt så räknar jag med fortsatta uppgångar för OMX30 under 2013 där en primärvåg topp 3 ska genomföras efter en S4 botten, en primärvågs rekyl till 4 och en ny uppgångs fas för primär våg 5, så långt allt väl med en hög sannolikhet, sen är frågan om OMX30 ska orka följa US index i en C4 och en C5 topp ? ja så länge som OMX30 inte bryter sin sekundärtrend så är det utgångspunkten.

US index räknar jag med att de ska toppa ur någonstans runt 6:e mars 2014, tidpunkten är ett riktmärke eller om man så vill en mittpunkt. Där uppgången sedan mars 2009 i så fall pågått i 60 månader, samma längd som BULL marknaden från oktober 2002 till oktober 2007. DOW lär då ligga en bit över 16000 nivån. Efter denna topp räknar jag med en ordentlig nedgång på mellan 50-90%.

Alternativ 1 med enbart en 50% nedgång utgår från en räkning med att botten 2009 för DOW bara var en Super Cykel våg 2 för vidare uppgångar under minst en 30 års period, efter denna "normalisering av kurserna" till en cykel våg 2, nära men högre än 6626.
Alternativ 2 med en, upp mot 90% nedgång efter en mars 2014 topp, utgår från att OMX30 och US index genomfört en Super cykel topp, eller till och med en Grand Super Cycle topp.

Frågan är bara om OMX30 ska följa denna US trend hela vägen i mål till mars 2014, eller om OMX30 ska följa övriga världsindex och vika av tidigare ? en viktig tidpunkt för mig är motsvarande tid som DOW med sina 60 månader, för OMX30 var uppgången från 2002 till 2007 57 månader och 57 månader efter 2008 botten ger början på augusti som en viktig avstämningspunkt och början på oktober som nästa.
Den mer enkla regeln är dock att OMX30 ska fortsätta i sin stigande trend så länge som sekundärtrenden/primärtrenden är stigande. Per idag är OMX30 i en stigande sekundär-/primär trend så länge 1119 nivån håller. Denna nivå är bara att justera vart efter vågorna exekveras uppåt. När en sådan nivå bryts, ja då bör man vända kappan efter vinden och skifta från BULL till BEAR, men först då. I vart fall om fokus är att tjäna pengar och undvika att tro allt för mycket i en perma bull eller bear vy.

Lycka till,








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar