lördag 6 april 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 rörde sig som förväntat i veckan och kom ner till mitt nivå mål område, en a-c rörelse är också avverkad. Är då S4 redan klar ? Jag backar ut lite för att kika på alternativen.

OMX30 avslutade sin stigande sekundärtrends cykel den 24:e mars 2013. Den startades den 16:e november 2012 och varade därmed i 79 trading dagar.
Min tolkning är att detta ben upp är en våg 3 topp i sekundärtrenden som startade den 4:e juni 2012 från 941 och tillika primär våg 2 botten (P2).
Sekundärtrend våg 1 varade i 72 trading dagar och gav en topp på 1119 den 14:e september 2012.
Så S1 varade i 72 dgr med en uppgång om 177 punkter, S3 varade i 79 dgr med en uppgång om 197 punkter. Rekylen till S2 botten varade i 45 trading dagar och gav en nedgång om 94 punkter.

Jag söker därmed en botten för S4 innan OMX30 ska vidare upp till en S5:a och tillika Primärvåg 3 (P3). Denna botten söker jag i området fib38,2*S3 = 1147 till 23,6*S3 = 1176, med en mitt punkt runt S3 nedgången i P1 = 5,3% = 1157, eller som jag avrundat det till 1160 som mittpunkt.
Tidpunkten bör harmonisera med övriga tider för S1-S2-S3 och jag har därmed räknat med en negång under 3-6 veckor. OMX30 har nu avverkat 14 trading dagar i nedgången och kommit ned till mål området för nivå målet, 1162 i fredags. Frågan är då om S4 är inne i och med botten på 1162 ? fullt möjligt i och med att nivå målet är i princip klart och våg mönster är en fin a-b-c. Då våg S2 var mer utdragen och komplex kan våg S4 vara mer rak och direkt. Dock har US index precis inlett sin korrektion och har mer att ge ned efter en rekyl upp.
14 dagars nedgång i en S4 med 45 för en S2:a känns också lite kort. Dessutom har stock S på dygn basis inte gått under (och vänt) 20, på vecko basis har stock S precis brutit ned under 80 och har mer att ge.
Jag väljer att tolka rörelsen från 1223-1180-1211-1162 (ca kan finnas en liten våg ned kvar) som ett första ben i avverkningen av S4. Därmed räknar jag med en rekyl upp till ett B som kan komma relativt högt, innan S4 ska avslutas med ett C ned till området 1160 eller strax under, en flat. Alltså inte så mycket lägre än per i fredags, men mer utdragen i tid.

Arbetslöshets siffrorna som kom in i fredags skakade om marknaden lite och det behövdes nog för att US indexen skulle inleda sin S4:a. Jag ser det som att US index nu inlett sin S4 rekyl, som då startade efter OMX30 och Asien (exkluderade Japan). Bombay gjorde ett intressant brott ned av 18540, vilket för mig eliminerade ett fortsatt BULL scenario och snarare bekräftade ett BEAR. Kina anser jag ligger i en tydlig BULL cykel med gott om utrymme ned till en omvärdering. Det som jag tagit upp tidigare är att DAX våg mönster oroar mig i min fortsatt BULL tolkning för OMX30. Som det verkar så faller index efter index in i BEAR, nu i veckan Bombay. Där US fortsatt ser mycket starkt ut. OMX30 har liknande rörelse mönster som US, men reagerar lite snabbare och ligger något före i sin cykel. DAX däremot börjar signalera svaghet, vilket startade redan i slutet på jan. nu ligger dax nära, 2% från det jag räknar med är en BEAR signal om det sker, brott av 7482. då infaller en tolkning liknande den räkning jag har för S&P500, för DAX.
Jag drar inte för stora växlar på det och DAX har ju inte brutit ned än, men även om det sker räknar jag med att det är en trend för Euro området och inte självklart för OMX30. OMX30 har en större marginal med ca: 4 % ned till 1119 som behöver brytas ned för en svängning till en BEAR tolkning.

Sammanfattningsvis räknar jag med en fortsatt BULL trend för OMX30 under 2013 som huvud scenario, där uppgångar mot minst 1320-1360 ska genomföras i avverkningen av P3, P4 och P5. Alternativet med vidare uppgång med C3, C4 och C5 till nivåer runt 1550 finns också kvar, så länge som Primär och sekundär trenderna är stigande. Tar dock de negativa signalerna från Euro området över och driver OMX30 ned under 1119, innan en S5 är skapad, så vänder jag på klacken, men först då.

Primärtrenden är stigande så länge som 933 håller.
Sekundärtrenden är stigande så länge som 1119 håller, (justerad från 1026,5, då jag nu anser att S3 är inne).

US index tuffar på mycket starkt i sin BULL trend, EU området visar dock svaghet och kan svänga ned i tydligare BEAR trender tidigare än OMX30/US index. 

OBS! - våg tolkningen för S&P500 är en alternativ tolkning till huvud scenariot som är DOW och OMX30 tolkningen.

Lycka till,









3 kommentarer:

  1. Hej,

    Först och främst måste jag berömma din blogg. Dina analyser är riktigt riktigt bra och ofärgade!

    En kort fråga, hur behandlar du utdelning i dina beräkningar? Nu har iofs många tunga delat ut, men om ca 20 dgr så är ca 15-20 pkt borta allt annat lika.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hej Filip,

    Tack för feedbacken, kul att du gillar bloggen.

    En mycket bra fråga, den har jag funderat på. Jag tar inte hänsyn till utdelningar alls i mina analyser, rätt eller fel, men en viktig tes för mig är enkelhet, "less is more".
    Om man börjar med att ta för många hänsyn i sin våg analys så blir det lätt (för) komplicerat och var ska man dra gränsen ?
    Som exempel för analys av ett index, där läste jag en bloggare som började kompensera för att vissa aktier hade lämnat index och nya som tillkommit, så egentligen hade index stigit.... och han hade såklart "egentligen rätt".
    Ett annat exempel är när vissa kompenserar sina analyser för valuta rörelser osv. För mig är detta fel när man tillämpar en EW analys (i tradingen kan det såklart vara viktigt).
    Det är så många faktorer som påverkar och börjar man ta hänsyn till vissa av dom så kan man fasta i en allt för komplex analysmodell.

    Som ett bra exempel är ju Telia som drog ned ordentligt i veckan efter utdelning, för mig så kör jag bara rakt fram med analysen. Telia har stigit inför utdelningen och om uppgången innan inte klarar att kompensera för den naturliga förväntade nedgången, efter utdelning, ja då är det BEARish, om definierade nivåer faktiskt bryts. Så för Telia anser jag att e vågen inte kommit in, som jag trodde (för vidare uppgång), då 43 bröts ned. Dock kan den komma in under 43, via ett större a-b-c, men om 40,63 bryts ned, ja då är det BEARish med utbrott ned ur triangeln. Men som sagt, det är så jag kör, enkelhet försöker jag få gå före allt annat, rätt eller fel. /Roasan.

    SvaraRadera