lördag 27 april 2013

$ och råvaror - inför veckan

Svenska och Amerikanska 10 års räntan fortsätter ned i det jag fortsatt tolkar som en rekyl ned. De börjar nu komma ned ordentligt där den svenska gjort en dubbel ZZ och stock S är nere under 20 både på dygns och vecka nivå, därmed torde en vändning upp ske under de kommande veckorna.

$ stiger men i en a-b-c rörelse, tolkar jag det rätt kan den fortsätta i en stigande trend under de kommande åren. Här har stock S på månadsbasis precis brutit över sin 20 nivå.

Dessa båda är för mig viktiga indikatorer för hur centralbankerna lyckas med sina expansiva penning politiska åtgärder, med att vända en deflation cykel till en inflations cykel. Nu tror jag inte de kan helt vända deflations cykeln, men de kan mildra dess negativa effekter under en tid och om möjligt undvika en depression, innan deras åtgärderna får andra mer negativa effekter. Vid den punkten när fundamenta ser tillräckligt starkt ut (för mig att räntan vänt upp i den långa 10 års trenden) lär de expansiva åtgärderna avslutas eller i vart fall avta och denna deflations cykel kan avslutas med en mer normal recession.

Råvarorna har enligt min tolkning vänt ned i den långa 10 års trenden och de kommande åren ska de fortsätta ned i sina BEAR cykler, där riktigt låga nivåer ska uppnås och för exempelvis koppar en mer än en halvering ska genomföras under några år. Jag utgår från att de mer ädla metallerna följer samma cykel.

Så min tes håller jag fortsatt där vi fundamentalt befinner oss i en deflations cykel med åtminstone 2-3 år kvar av denna. Råvarorna har vänt ned, räntorna har om möjligt börjat bottna ur utifrån ett 10 års perspektiv och börserna ska fortsatt drivas upp nästen helt beroende på den expansiva penningpolitiken. När FED och övriga väljer eller tvingas välja att avsluta denna politik ska börserna toppa ur för en rejäl sättning mot mer normala nivåer sett utifrån fundamenta, där jag har två alternativ, en 50 % eller en 90 % nedgång, allt beroende på hur topp formationen utformar sig.

Lycka till,






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar