lördag 6 april 2013

$ och råvaror - inför veckan

Arbetslöshets siffran fick $ och Räntorna att hicka till. Den Svenska 10 års räntan bröt till och med ned under 1,66, vilket eliminerar min våg tolkning, med en vändning upp per den 5:e Juni 2012.
USD/SEK bröt dock inte ned på ett sätt som eliminerade en "vändnings" våg tolkning (BULL), dock ligger den farligt nära, där brott ned av 6,42, ger samma signal som för räntan.
Bryter också USD/SEK ned så ska våg tolkningen för de två ändras från BULL till BEAR, där vändningen för USD/SEK från 13:e feb på 6,27 i så fall inte var en vändning utan bara en a-c rekyl upp från det datumet tills igår.
Nu gillar jag inte att skifta våg tolkning från dag till annan, det kan lätt bli en "sväng dörrs" analys då, för räntan finns alternativa tolkning med fortsatt BULL, men signalerar USD/SEK samma sak, så är det bara att justera. Tills dess noterar jag reaktionerna som ett hack i kurvan.

Min tes har varit att marknaden fundamental befinner sig i en BEAR cykle sedan år 2000, en cykel som "normalt" skulle ha tagit ned börserna ordentligt, ned mot 1982 års nivåer, vi talar då om en recession och troligtvis depression ala -29/-32. Denna har dock motverkats av FED och andra CB som aggressivt ökat penningmängden, primärt för att undvika en depression, en resession kan de nog acceptera som något "normalt", men en depression vill de för allt i världen undvika, även om åtgärderna får negativa konsekvenser på andra områden. En del analytiker som följer de fundamentala cyklerna, anser att FED och andra CB "manipulerar marknaderna" och att den "fri marknaden" ska få spela spelet utan påverkan. Min vy är enkel, självklart påverkar eller manipulerar CB marknaderna, de är en del av marknaden och hänsyn ska tas till deras actions, om man inte har den vyn är man nog väl naiv och risken är att analysen blir helt fel.

Så min tes är att CB har via sina actions, lyckats undvika en depression, där US statistik successivt vänts till mer positiv, därmed ska/bör FED också successivt minska sina mer aggressiva åtgärder, där en timing kan vara runt Ben's avgång i jan 2014. Med det ska räntorna långsiktigt börja stiga och därefter $, när åtgärderna från FED helt avtagit ska börserna därefter toppa ur för en relativt kraftig korrigering, mot mer "normala" nivåer.
Arbetslöshets siffrorna kan ha fått marknaden att tro att denna naturliga utveckling nu fördröjts, eller till och med att QE unlimited ska ökas. I så fall ska räntorna fortsatt ned tillsammans med $, vilket också ska ge en uppgång för de flesta råvaror, i vart fall GULD och SILVER. Så bara att följa utvecklingen för att se om det är lite hicka under någon vecka eller en vändning i tidsperspektivet 3-6 månader. Jag utgår från att det är hicka tills dess att motsatsen visats.

Svenska 10-års räntan, bröt ned under 1,66 och eliminerade därmed min våg tolkning. Fortsatt finns alternativa tolkning i en bull trend, men jag vill låta marknaden svänga lite för att få en mer stabil tolkning, återkommer till den i nästa helgs uppdatering.

USD/SEK - har nu gjort en tre vågor sekvens upp från 6,27 den 13:e feb. min tolkning är fortsatt att det är en T1 och T2 med en minut i-iii, bryts dock 6,44 ned är en a-c tolkning mer sannolik.

GULD - är fortsatt i sin BEAR trend på medellång sikt och i min tolkning även på lång sikt. Är dock nedtryckt på dygns och veckobasis och en rekyl upp är en tidsfråga. Jag har räknat med en nedgång ned under tidigare botten 1530-nivån innan GULD ska få en ordentlig rekyl upp, nu kan den ha triggats redan i torsdags från nivån runt 1546.

BRENT och Koppar rör sig fortsatt i sina BEAR cykler.

Lycka till,










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar