lördag 9 mars 2013

$ och råvaror - inför veckan

Tesen med att 2013 ska ge en topp ur ett längre perspektiv för OMX30 fortsätter att bekräftas. I den ingår att i) de långa räntorna ska vända upp ii) råvarorna ska vända ned iii) dollarn ska vända upp, när fundamenta förbättras och den expansiva penningpolitiken ska avta. Börserna får mer syre då fundamenta förbättras, till en punkt där inflationen påverkar negativt, alternativt att den expansiva politiken avslutas "för tidigt" utifrån den relativt uppblåsta börs marknaden.

Enligt min våganalys har OMX30 minst en ytterligare uppgångsfas att avverka efter att denna från 16:e November toppat ur, men mer troligt två ytterligare BULL faser/ben upp, men det återkommer jag till i helgens analys av OMX30. Men korrelationen mot räntor och USD/råvaror är viktig så därför denna analys också.

Den svenska 10-års räntan vände upp innan 1,61 nivån, vilket var viktigt för att fortsatt bekräfta BULL marknaden för det objektet. Min tolkning är att en primär våg 1 ska genomföras via 5 sekundär trends vågor. 1, 2, 3 och 4 är nu utförda och en 5:e påbörjad.

USD/SEK genomförde också en rekyl i veckan ned mot tidigare botten, men då den botten höll, bekräftades mitt BULL scenario för US dollar, i alla fall, så här långt. Jag tolkar denna botten som en våg 2 och jag vill nu se vidare uppgång upp över 6,49.

GULD och SILVER ligger i BEAR trender i min tolkning. GULD har ett (sista) val om den ska tillbaka i BULL, i nästa rörelse upp, men då ska nya toppar skapas. Jag har den i BEAR, som vanligt, tills motsatsen bevisas, därmed utgår jag ifrån att den vändning som bör komma snart är enbart en rekyl upp. Kortsiktigt saknar jag en sista urblåsning, eller lägre botten om man så vill. Ju närmare den kommer 1530 nivån, dessto bättre R/R är det för de som vill följa med upp i denna rekyl.

Brent fortsätter också sin BEAR trend, om möjligt har en första a våg avverkats och en mindre rekyl kan tänkas, men på medel lång sikt ska Brent under eller lika med sin tidigare botten runt 89.

Koppar uppvisar samma mönster.

Lycka till,


 





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar