lördag 23 februari 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 fortsätter att visa styrka i sin våg 3 i sekundär och primärtrenden, med till och med starkare momentum än US index och DAX under den gångna veckan. Rekyler som "normalt" under faser med starkt momentum, kan ta 1-3 veckor, avverkas nu på en dag istället. Anledningen är att tidigare starka aktier håller sina momentum samtidigt som fler, som legat i längre rekyler eller BEAR, nu växlar in till BULL och hjälper till att dra index. Så fortsatt BULL scenario för OMX30.

Under veckan så tycker jag att de tidigare "ihoptryckta vågorna" runt 1182 motståndet, gjorde de kortare trenderna lite mer svårtolkade än vanligt. Nu när OMX30 har lämnat det motståndet/stödet bakom sig så sträcker index ut lite mer, vilket underlättar för alla EW analytiker.
Min tolkning för veckan är att OMX30 nu äntligen har avverkat sin tertiärtrends 3:a, men inte nog med det, OMX30 passade på att avverka sin tertiärtrends 4:a på bara en dag, starkt och för mig lite oväntat.
Detta innebär, om tolkningen är riktig, att OMX30 nu är i slutfasen av denna fas upp, räknat från 16:e November 2012 och för mig, målet för denna swing trade. Sekundär trends våg iii som jag benämner denna topp ska fullföljas via fem tertiärtrends vågor och nu har våg iii och iv kommit in. Den 5:e och avslutande vågen i tertiärtrenden ska avverkas via 5 vågor i minut trenden, där våg i nu är avverkad. Nivå målet har jag kvar i området 1208 - 1320, där nivåer runt 1240 är idealet, 1360 anser jag vara taket för en sekundärtrends iii:a. Tidsmässig håller jag kvar "slutet på feb - början på mars", vilket innebär de kommande 1-2 veckorna, med idealet 5-6 mars.

Efter denna topp räknar jag med en lite längre rekyl på i vart fall 3-6 veckor, denna rekyl får inte bryta ned under 1116 får att jag ska hålla en fortsatt BULL tolkning av index. Därefter ska OMX30 påbörja en ny upptrend med nivåer på 1320-1360.

Efter denna primärtrends våg 5 som jag grovt räknar med ska vara inne runt sen sommaren så kommer index till en intressant läge, ska OMX30 nu fortsätta med ytterligare en 5 vågors sekvens upp till området runt mars 2000 toppen på 1550, eller ska denna sekvens komma först efter 1,5 års nedgång ?

Om OMX30 "sveper allt på en gång" upp mot 1550 redan under hösten (Oktober) så räknar jag med att nedgången därefter kan bli ordentlig (70-90%). Men mitt huvudscenario just nu är en mer utdragen process med topp under sen sommaren och sedan en BEAR cykel under resterande del av 2013 och hela 2014. Men det kommer ju OMX30 att visa sig när vi kommer så långt, just nu är fokus på en topp i början på mars.

OBS - S&P500 med BEAR tolkning som motsats till mitt huvudscenario.

Lycka till,















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar