lördag 16 februari 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 genomförde en ny högre topp i fredags på 1187,5, därmed är trenderna för OMX30 fortsatt stigande sedan den 23:e sept. 2011, eller 17 månader, vilket är kort för en bull marknad. Bull marknaderna sedan 2000 varade 57 respektive 26 månader.

Sedan den 23:e september 2011 räknar jag med att OMX30 har genomfört en cykel våg 1 och 2, primärtrends våg 1 och 2 (svart), sekundärtrends 1 och 2 (röd) samt en tertiärtrends våg 1 och 2 (blå). Jag söker under slutet på februari/början på mars en sekundärtrends våg 3, som efter sin urtoppning ska ge en lite längre rekyl ned till sekundärtrends våg 4 för att därefter ge en ny högre topp i sin primärtrends 3.a - rekyl till primärtrends våg 4 och en nytt rally och högre topp till primärvågs våg 5. Efter denna urtoppning är jag lite mer frågande om fortsättningen.

Ska OMX30 fortsätta med en cykel våg 3, 4 och 5 och bryta upp över 1550 redan nu under 2013 eller ska OMX30 lugna sig lite och genomföra en rekyl under den kvarvarande tiden på denna fundamentala BEAR cykel och låta de två sista åren av den också ge en motsvarande BEAR marknad, efter en urtoppning i området 1320-1360 ? Vet ej vilka av dessa BULL alternativ som kommer att gälla under 2013, men väljer att fokusera på det senare alternativet med en topp inom 1300-1400 nivån, skulle det sen visa sig att denna fas av uppgången får en utveckling liknande 1998-2000, ja då gäller det första alternativet med en topp över 1550 och då troligtvis under första veckorna i Oktober. För alternativet med 1300-1400 har jag juli/aug som ideal datum.

Denna BULLish tolkning gäller så länge som respektive trends våg 2 inte bryts innan dess trends 5:a skapats. Med andra ord:

Cykel trenden är stigande så länge som 833 håller
Primärtrenden är stigande så länge som 940 håller.
Sekundärtrenden är stigande så länge som 1026,5 håller
Tertiärtrenden är stigande så länge som 1092 håller.

Kikar jag in de lite kortare cyklerna så är det fortsatt inte helt lätt att placera in de olika rörelserna sedan första toppen på 1182. Alternativen är relativt många, men som vanligt vill jag välja två, varav det ena får fungera som huvudalternativ tills dess att motsatsen bevisats. Båda dessa är BULLish.

Alternativ 1 och det jag räknar som huvudscenario: Minut våg 3 är skapad vid första toppen på 1182, därefter rekyl till minut 4 till 1157. Ny uppgång till 1182 - rekyl och ny uppgång, denna rörelse tolkar jag som micro 1 och 2 i skapandet av minut 5, troligtvis kom micro våg 3 också in i fredags. Liten rekyl till 4:a och en topp runt 1200 för minut 5 och tillika tertiär trends 3:an.

Alternativ 2 tertiärtrends 3:an är gjord vid den andra toppen till 1182 - rörelsen efter det är helt enkelt a-b i en tertiärtrends 4:a som redan påbörjats och som ska avslutas via ett c ned.

Sammanfattning: bryts 1157 ned innan en ny topp skapats för OMX30 så har tertiärtrends 3:an redan genomförts enligt alt 2. Skapar OMX30 en ny topp under början på veckan så gäller alt 1.

Oavsett alternativ i det korta tidsperspektivet så ska våg 4 i tertiärtrenden snart genomföras vilket innebär en rekyl ned på 1-3 veckor med fokus på det kortare alt. Därefter ska en ny högre topp skapas, troligtvis över 1205 och idealiskt runt 1240, innan OMX30 kan få se en lite längre rekyl.

Kikar jag in andra index, så kan jag konstatera att OMX30 går ovanligt bra och ligger fint i sin BULL trend med utrymme ned i sina kommande rekyler och vidare uppgångar utan att riskera att komma in i konstaterade BEAR trender. Så är inte fallet med DAX som förbryllar en del - DAX ser ut att ha trillat in i en påbörjad BEAR trend, men den bekräftas inte förrän 7370 eventuellt bryts ned. Det mest troliga är att 7370 håller och ger nya uppgångar, men skulle den nivån bryta ned då är DAX enligt min tolkning i en BEAR trend. Jämför ovan med OMX30's olika nivåer som det är långt ned till. Kikar man in Frankrike, Spanien, m.fl. Euro länder så är de snarast i en BEAR trend, likaså Japan. Indien har ett avgörande framöver. Så kan OMX0 länka sig så hårt mot US index BULL trender och undvika Euro ländernas negativa utveckling ? Tja verkar inte helt troligt, inte i alla fall om Tyskland faller in i BEAR, så jag bevakar den utvecklingen. Men som Elliott noterade så ska EW lärlingen inte allt för mycket försöka korrelera det objekt man analyserar med andra, när US föll ned i BEAR 1929 - 32 så tuffade London börsen på relativt obekymrad om US utveckling. Men som alltid kan det vara intressant att bevaka var de andra befinner sig. OBS! S&P charten är med ett BEAR alternativ, endast för att håll lite koll på motståndaren.

Lycka till,



















2 kommentarer:

  1. Fin genomgång! Du räknar inte i något scenario att vi haft en stigande trend sedan 2009? Just nu drygt 40 mån gammal.

    SvaraRadera
  2. Hej Ekdahl - tack för det - jo ett ¨sådant sceanrio är min räkning för DOW. OMX30 tycker jag trinageln är relativt tydlig sedan 2000.

    Utgångspunkten i räkningen är viktig, men genom att ha med fler "scenarion" så tycker jag man är med på noterna, jag har olika räkningar (utågnspunkter) för DOW, S&P och OMX. Jämför gärna de olika räkningarna som Sid, EWI/Daneric och Tony har, samtliga skiljer sig från mina se deras länkar i bloggen)

    Om du jämför ex. min DOW räkning med Tony's är skillnaden de kommande åren inte stor, utan det avgörs snarare runt 2018-2026. Så bara att hänga med tills dess.

    EWI har ju varit snett på sin räkning de senaste åren men fortsätter med en BEARish vy.

    Lycka till,

    SvaraRadera