lördag 2 februari 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 fortsätter att röra sig i impulsrörelser uppåt. OMX30 har nu skapat gott om utrymme för rekyler nedåt med små risker för överlapp. Därmed är BULL scenariot intakt.

I veckan var OMX30 upp till d-vågs toppen i triangeln från 18 jan 2011 på 1182, väl där så inleddes en mindre rekyl. Denna rekyl är nu avverkad och OMX30 ska vidare upp till målområdet för en tertiärtrends våg 3, ny rekyl till 4:an och sen den toppen jag försöker tajma in för min swing, sekundärtrends våg topp 3. Nedgången till sekundär trends våg 4 kan dra ut lite i tiden och då jag swingar på veckonivå kan det vara ett bra mål. Men respektive trader ska ju följa den trend som de själva tradar i, jag följer sekundärtrenden.

Bull scenariot för OMX30 har nu efter utbrottet av triangeln upp, en mycket hög sannolikhet för fortsatta uppgångar under 2013. I min modell har jag inte högre än 90 %, så BULL är fortsatt 90/10 i min tolkning. Den kvarvarande % i sannolikhet för BEAR är att 1182 ska hålla och ge nedgångar till bottenkanalen av triangeln, där då uppbrottet upp var falskt och så länge d-vågen inte är bruten finns denna % kvar. Så jag behåller S&P500 i en sådan räkning, enbart för att vara med på noterna om våg mönstret skulle ändras utifrån uppgjord plan för BULL. Så vad är då planen för BULL ?

Primärtrenden (svart) har avverkat två vågor 1 och 2, för denna BULL cykel som för OMX30 startade den 23:e September 2011. BULL cykeln ska avverka 5 vågor i primärtrenden innan den är klar för att därefter ge en 1-2 års BEAR cykel. Våg 1 kom in den 16:e mars 2012 på 1127, våg 2 kom in den 4:e juni på 941. Så länge 941 håller räknar jag primärtrenden som stigande. En våg 3 topp i primärtrenden ska komma in genom 5 vågor i sekundärtrenden, räknat från våg 2 botten.

Sekundärtrenden (röd) har avverkat vågorna 1 och 2 räknat från primärtrendens botten våg 2. Jag söker en våg 3 via 5 vågor i tertiärtrenden. Målet för en våg 3 topp kan nu börja finjusteras. Jag tar 1*våg1 som minimum, 1.236*våg1 som medel och 1,618*våg1 som normal och 2,618*våg1 som extrem hög. Som det verkar när man kikar in vågorna i de andra trenderna har våg 1 varit relativt stark och dragit iväg mer än "normalt", våg 3 har inte varit extrema utan relativt lika våg 1. Därmed fokuserar jag i första hand på 1,236*våg1 som målområde, men är med på de andra nivåerna också. Så mitt mittförslag för våg 3 målet blir då ca: 1250 med möjligt stopp redan på 1208 och en lite längre variant på 1320. Resten får tajmas in via avverkningen av tertiärtrendens vågutformning, men det kan vara bra med ett mål för att synka de kortare trendernas våg utformning.

Tertiärtrenden (Blå) har avverkat vågorna 1,2 och jag söker en våg 3 topp via 5 vågor i minuttrenden. För minuttrenden kom våg 3 in i veckan via toppen på 1182 efter det en flat a-b-c till våg 4 och OMX30 har nu bara en avslutande våg 5 i minuttrenden innan tertiärtrenden kan toppa ur för sin våg 3. Våg 3 torde komma in någonstand runt 1200 nivån (1198-1210) - rekyl på ett par 3 %. för att avsluta denna del med en våg 5 upp och mitt mål för swingen. Därmed kan grova mål för de kommande veckorna vara i) topp runt 1200 ii) rekyl till våg 4 i föregående trend 1167 ca samt en ny uppgång till 1250 området. se det lite som grova mål, som får justeras efter varje vågs utbredning med tesen - Analysera - Observera objektivt - Justera.

Tidsmässigt räknar jag alltså med en topp för denna bull cykel under 2013, där jag har haft tre grova tider för en topp. i) första veckan i mars ii) Juli/Aug iii) första veckan i Oktober. Idealet är första veckan i oktober, med andra hands valet Juli/aug. Mars kan ge en topp som den brukar men efter denna ska alltså OMX30 fortsätta sin uppgång enligt min tolkning.

Nivåmässigt bör OMX30 komma in inom området 1320 - 1360, för en BULL topp, men det får tajmas in efter en sekundärtrends topp 3. Alternativet är att hela "triangel utbrottet" ska avverkas på en gång, en så kallad "trust" där 5 cykel vågor upp ska klippa super cykel toppen från mars 2000 på 1550, relativt snabbt. visst finns den möjligheten men jag räknar i första hand med en lugnare utveckling där cykel våg 1 nu ska komma in under 2013, något års nedgång till cykel våg 2, som teoretiskt kan ta sig hela vägen ned till 833, men mer troligt fig61,8 av toppen under 2013. Ny uppgång från 2014/2015 botten till 2018/20 för en cykel våg 3, ny bear marknad och en avslutande uppgång under 2020 talet där 2026 skulle harmonisera tidsmässigt med övriga "super cykler" räknat från 1789.

Lycka till,










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar