söndag 17 februari 2013

OMX30 - enskilda aktier - inför veckan

I syfte att bättre tajma in toppar och bottnar för OMX30 kan det vara idé att följa några av index tunga aktier för att identifiera de som ligger tidigt respektive sent i sina cykler. Vilka driver i en BULL marknad och vilka håller tillbaka index.

Jag har gått igenom de jag följer på OMX30 och per idag har jag 8 av dom i BEAR cykler och 9 i BULL cykler. Alltså relativt jämnt fördelat trots att OMX30 är i en tydlig BULL cykel. Dock om man kikar in viktfördelningen på de enskilda så är de med högst vikt, med få undantag, i BULL.

I BULL har jag Bankerna, H&M, Ericsson, Atlas, ABB, Volvo, Investor.

I  BEAR har jag Telia, Tele2, Nokia, Astra Zeneca, Sandvik, SKF, Boliden och Stora Enso.

Telia kan dock stå för ett omslag till BULL relativt snart, men jag går inte händelserna i förväg.

Kikar jag in BULL gänget så ligger Bankerna generellt tidigt i sina cykler och är på väg att genomföra en sekundärtrends 3:a. Vid förra toppen för OMX30 jan 2011, så toppade bankerna ut 3 månader tidigare under oct 2010, så den cykeln verkar hålla i sig.

Tidigt ligger också Investor som nu också verkar vilja toppa i sin S3:a - dess 3:a har drivit på ordentligt och kommer snart att skapa en ATH topp.

ABB som var tidigast ned i BEAR trenden vid förra nedgången, ligger nu också tidigt i sin cykel och jag grupperar den tillsammans med första gänget här tillsammans med Atlas Copco. I en grupp 2 som verkar ha mer att ge på medellång sikt är H&M och Ericsson, som om tolkningen är riktig ska upp ordentligt.

I BEAR gänget har jag några som ligger i längre BEAR trender såsom Astra Zeneca, Boliden och Stora Enso. Andra har precis påbörjat en avslutande fas ned, innan de bör in i BULL och där har jag SKF och Sandvik. Tele2 och Nokia tolkar jag det som att de har en sväng ned till innan de kan vända. Medan Telia är i en avslutande del av den avslutande vågen ned och det är bara att identifiera en eventuell vändning via högre toppar och bottnar för de kortare cyklerna.

Så sammanfattningsvis: Banker har drivit på och verkar nu ha avverkat den mer kraftfulla delen av sin uppgång (S3 vågen) - de ska göra en rekyl till S4 och avsluta sin cykel med en S5 längre fram.
Ericsson och H&M har mycket kvar av uppgången och lär ta över stafett pinnen där bankerna kommer in i ett lugnare tempo. Några ur BEAR gänget verkar kunna växla till BULL och hjälpa till att dra i nästa fas, där Telia är viktigast på grund av sin viktfördelning i index. Tele2 och Nokia skulle behöva en våg ner till innan de kan medverka. Tunga verkstadsbolag ska nog dra ned ett tag till för att bidra till OMX30 fortsatta uppgångar i OMX30 sista uppgångsfas först under Q2/Q3.

Så enligt min tolkning av aktierna utifrån hur tidigt de ligger i sina faser.

1) Banker¨, ABB och Atlas - har gjort P1 och P2, S1 och S2 och T1 - T4 - borde toppa snart på sina T3:or




 
 
 


Grupp 2 - tar jag med H&M samt Ericsson (obs ericsson kan ha mycket mer att ge än min nuvarande räkning, så min räkning är en minimi version, justerar när Eric fortsatt visar upp sitt mönster).




Grupp 3 - tar jag med de som gjort en triangel botten, eller P4 om man så vill. Volvo och investor






BEAR grupp 1 för eventuell vändning till BULL - Telia, som kan vara på väg att bottna i sin triangel.



Grupp 2 - Behöver en sväng ned till innan botten - alternativt så behöver de göra ett ryck upp för att sudda ut BEAR tolkningen. Nokia och Tele2.




Grupp 3 - har påbörjat en avslutande våg ned inför en lite senare vändning. SKF och Sandvik.




Grupp 4 - I BEAR cykler - Astra, Stora, Boliden.





Lycka till,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar