lördag 23 februari 2013

$ och råvaror - inför veckan

Den Svenska 10 års räntan verkar ha bottnat i mitten på 2012 (1,61 behöver hålla i nästa nedgång för att bekräfta). Nu är frågan om $ också har bottnat i sin längre 10 års trend. I så fall den andra viktiga indikatorn som har vänt sin längre trend, vilket talar för tesen att OMX30 och US index ska toppa under 2013 för en 1-2 år BEAR cykel därefter.

För USD/SEK har mitt mål varit 5,81 - 6,00 vilket är de tidigare bottnarna, allt för att avsluta denna 10 års trend med en flat A-B-C. Nu verkar det dock som $ kan ha bottnat något högre, på i så fall 6,27. Rörelserna i veckan indikerar detta, men som vanligt vill jag se i) en impuls rörelse uppåt i detta fall och ii) en högre botten i nästa rörelse ned. Dock räknar jag med att $ har vänt och vänder på logiken med att motsatsen får bevisas och inväntar en bekräftelse.

GULD och SILVER förstärkte sina rörelser från förra helgen, där min tolkning var att GULD ska ner mot 1500 nivån, och i vart fall 1530 för en flat A-B-C. Väl där nollställer jag åter min vy för GULD då jag anser att det är ett 50/50 läge mellan alt1 - GULD toppade i Sept 2011 utifrån ett tio års perspektiv och ska fortsatta ned under denna cykel alt2 - GULD genomförde en våg 3 topp i Sept 2011 och rörelsen sedan dess är primärtrends A-C, därefter ska GULD upp mot 2000 nivån. Så länge 1000 nivån håller för GULD så är alt2 möjligt rent tekniskt.
Så fortsatta nedgångar "mot 1500" för att sedan inta en lite bevakande neutral vy för att i det korta perspektivet försöka få vågorna att avslöja vilket av alternativen som gäller.

BRENT verkar nu ha fått in sin B-vågs topp och stämmer den tolkning så ska BRENT fortsätta ned, med en stigande dollar.

KOPPAR - likaså verkar också ha fått in sin B-vågs topp i veckan.

Lycka till,








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar