fredag 1 februari 2013

$ och råvaror - inför veckan


$ fortsätter sin fallande trend, och har nu också påbörjat en impulsrörelse ned, vilket innebär att analysen från föregående helger fortsatt är mest sannolik, med en avslutande sekundärtrends c-våg till området 5,80 – 6,00.
Backar jag ut lite så säger mitt huvudscenario:
1)     USD/SEK kommer att bottna ur under 2013 för en mer långsiktig uppgång.
2)     Räntorna har bottnat ur och har nu vänt upp långsiktigt.
3)     Råvarorna har vänt ned och ligger i långsiktiga BEAR trender enligt min tolkning, men på medel-/kort sikt är de inte riktigt klara med sina uppgångar (korrektioner). Korrelerar säkert med en $ botten.
4)     Börserna ska toppa ur under 2013 för en 1-2 års nedgång därefter, men till skillnad från många domedags profetior är det inte jordens undergång utan en mer normal BEAR market korrektion på 30-40% som ska till efter en förväntad urtoppning under mitten eller slutet av 2013. Men först ska vi njuta av denna BULL marknad som har betydligt mer att ge på uppsidan, men mer om börsen senare under helgen.
Tillbaka till $ som är en viktig indikator, då denna BULL marknad för börserna, drivits av en expansiv penningpolitik från världens centralbanker med FED i spetsen. När en urbottning sker och vändning upp för $, så är det en viktig indikation på att den expansiva penningpolitiken avtagit, eller rättare sagt, marknadens tolkning är att den kommer att avta, då marknaden alltid ligger ett steg före.  
USD/SEK bröt i måndags under 6,44 och påbörjade då en tydlig impuls nedåt. Denna impuls tolkar jag som det avslutande c:et i sekundärtrenden som ska bottna ur primärtrenden för en vändning upp. Kikar jag in de tidigare bottnarna så är de vid 5,80 och 6,00, så om denna nedgång ska avverka en flat nedgång så bör en botten komma in området 5,80 till 6,00. Timingen på detaljnivå får ske med vågornas utveckling i det korta perspektivet. Stock S på dygns- och vecko nivå är på låga nivåer och redo för en vändning, men där kan de ligga ett tag.
Går jag in på den korta trenden för USD/SEK så är min tolkning att a och b vågorna har avverkats för sekund- och tertiärtrenden, samt att den avslutande c-vågen i sekundärtrenden nu avverkat våg 1 och 2 ned av 5 vågor i impulsen. Jag söker en botten för 3, rekyl upp till 4 och en avslutande våg 5 ned.
För GULD (och SILVER) förväntade jag mig en rekyl upp innan den förväntade nedgången ska accelerera nedåt. Min tolkning med en rekyl upp innan nedgången ska accelerera håller än så länge, då 1648 höll för veckans nedgång som verkar ha bottnat runt 1660.
Idealiskt är att GULD skapat en sekundärtrends botten våg a den 4:e Jan på runt 1648, därefter ska en våg b i sekundärtrenden skapas genom en a,b,c våg upp i tertiärtrenden, där kan nu a och b vara klara. Om den tolkningen är riktigt så har GULD en c-våg upp kvar med 5 delvågor, innan det hela ska bära av nedåt.
Dock är stock S både på dygns- och veckobasis så nedpressade att de signalerar en motsägande tolkning. Den är att GULD inte toppat ur vid 1790 den 5 oktober 2012, utan att den toppen ”bara var ” en våg 3 och att nedgången till 1648 den 4:e Januari var en våg 4. Stämmer denna alternativa tolkning så ska våg 5 som nu påbörjats ta sig över 1790 nivån, innan nedgången kommer. Inte helt lätt att avgöra med dessa motsägande signaler, så bara att följa med i det korta, som nu är upp, men vara beredd på de två alternativens sannolikhet när viktiga nivåer bryts/bekräftas.
Lycka till,






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar