lördag 26 januari 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 börjar nu, i det som jag tolkar som våg 3 i tertiär-, sekundär- och primärtrenden, att  impulsera lite tydligare jämfört med de två tidigare veckorna, som hade ett mer "ihoptryckt" vågmönster.

Därmed verkar min BULL tolkning stämma väl med verkligheten, då våg 3 i respektive trend normalt ska dra iväg lite tydligare än övriga vågor.

Mitt kortsiktiga mål är toppen från 18 jan. 2011 på 1182. Med en sekundärtrends topp våg 3 minst en bit ovanför (1205). Frågan är bara om den ska nås under senare delen av februari eller första veckan i mars.

Våganalysen i det korta perspektivet har en del alternativ, så inte helt lätt att reda ut. Har vridit och vänt på våganalysen från veckan och jämfört den med framförallt DOW som jag tycker är lite tydligare (inte lika ihoptryckt). Dow verkar nu ha fått in sin micro 3:a och 4:a i minut trendens 3:a och därmed kan det inte vara allt för långt kvar till en topp för tertiärtrends 3:an. Rekyl till 4:an för en uppgång till 5:an tillika sekundärtrends 3:an. Det är den toppen som jag försker tajma in i det medel långa perspektivet, då den välbehövliga rekylen ned till sekundärtrends 4:an kan ta lite tid i anspråk (3-6 veckor).

Kikar jag in de kortare vågorna i OMX30, så verkar inte OMX30 i min korta tolkning ha nått lika långt, snarare att OMX30 söker en micro topp 3:a, rekyl och minut 3:a rekyl och därefter en tertiärtrends 3.a. Räknar dock med att en tertiärtrends 4:an är relativt tydlig, så bara att vara lite öppen för alternativa tolkningar i det korta perspektivet (micro och minut). Det gäller ju att inte bli "allt för akademisk i sin korta våganalys".

Sammanfattningsvis så söker jag en sekundärtrends 3:a (röd iii) via fem vågor i tertiärtrenden (blå) som i sin tur ska avverka fem vågor i minut trenden (grön). OMX30 har i min tolkning avverkat våg 1 och 2 i tertiärtrenden och jag söker en topp för våg 3, rekyl till 4:a och en topp för 5. I tertiärtrendens våg 3 har OMX30 avverkat våg 1 och 2 i minut trenden och jag söker en våg 3 via 5 vågor i micro trenden. I micro trenden har våg 1 och 2 kommit in och våg 3 är nu nära att toppa.

Sentimentet blir nu allt mer positivt i det att de fundamentala riskerna verkar minska och allt fler "analytiker" går nu ut i media med en allt mer positiv vy över den ekonomiska utvecklingen och därmed deras prognoser för börsens utveckling under 2013. Det är också helt i linje med en våg 3, där de "sista björnarna" ska kapitulera innan en våg 5 kan nås.

Samtidigt fortsätter centralbankerna, med Fed i spetsen, sin expansiva penningpolitik och skuldbördan i världen fortsätter att växa. Det enda som kan bryta detta mönster är att FED, av någon anledning, avslutar denna politik, alternativt att marknaden är så mättad att effekterna inte ger något nämnvärt resultat längre. Som vanligt är det svårt att sia om den svarta svanen och vad som triggar den, det är väl därför den är svart och inte grå. Det enda vi vet med säkerhet är att den såklart kommer och det fiffiga med våg analys är ju att det är ointressant VAD som triggar ett avslut av denna BULL marknad, det intressanta är ju att den kommer vid en topp med en våg 5 i primärtrenden, sen gäller det ju "bara" att få in timingen med en någorlunda rätt våg tolkning.

Som vanligt är S&P 500 charten med en alternativ BEAR tolkning.

Lycka till,







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar