lördag 19 januari 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 fortsätter att bekräfta sitt BULL scenario med högre bottnar och ny högre två års topp på 1141 som sattes i fredags.
Därmed är samtliga trender som jag följer stigande. Så länge de är stigande är det mest sannolika att de ska fortsätta att stiga, i alla fall för alla "trendföljande traders". Så inga ändringar denna helg analys heller, fortsatt BULL scenario är det mest sannolika för OMX30, enligt min tolkning.

Går jag över till min vågtolkning så har OMX30 nu ett litet trevligt läge med 1:or och 2:or i samtliga trender jag följer, cykel trenden, primär trenden, sekundär trenden, tertiär trenden, minut trenden och nu i veckan micro trenden. Det innebär att min förväntan nu är ett ryck upp mot i första hand 1182 nivån som är d-vågs toppen från den 18:e Jan 2011 (2 års dag i fredags).

Stämmer denna tolkning ska OMX30 vidare upp över 1205 och 1300 nivån under 2013, där mina delmål för året är 1320 alternativt 1360 om det drar på ordentligt.

Sannolikheten för detta scenario anser jag vara högt, som under veckan dessutom stärktes ytterligare, när S&P500 bröt genom 1474 och skapade en ny 5 års högsta, därmed sätter jag sannolikheten till fortsatt BULL för OMX30 under 2013 till 90%.

De 10% för BEAR ligger med sitt alternativ scenario är att så länge OMX30 är innanför triangeln så finns risken/möjligheten att super cykel våg iv inte är skapad än, utan den ska skapas genom brott ned av triangeln botten kanal, ca. en 50%-60% nedgång från dagens nivåer. För US index kan med samma scenario en kil vara under bildande som ska plocka ned dessa index betydligt längre ned, till nya 10 års lägsta nivåer.

Fördelen med en enkel EW analys är att man inte behöver spekulera så mycket, eller oroa sig för utvecklingen i förhållande till sin position, då en trendväxling är väldigt tydlig.
Så att bara följa trenden tills motsatsen är bevisad, och inte gå in och söka toppar eller bottnar för att objekten man tradar "har stigit eller sjunkit "så mycket" och nu kan det inte stiga/sjunka mer" är oftast det mest effektiva.
EW teorin utgår ju mer från människans flock beteende än något annat, våg 3 som vi nu påbörjat för samtliga trender, enligt min tolkning, är normalt den mest kraftfulla, då de kvarvarande björnarna ger upp när det är tydligt för den bredare massan att trenden faktiskt är stigande och att det mest sannolika är att den fortsatt ska stiga. Våg 4 är ett bakslag då en topp formation kan ge lite kast mellan hopp och förtvivlan, när 5:an bryter över tidigare våg 3 topp är en stor majoritet positiv och nya anledningar för fortsatta uppgångar skriks ut i pressen, leda av företrädare för smart money som då så klart påbörjat sin sälj strategi, men skriker ut att nu ska kurserna dubblas.........allt för att kunna sälja så dyrt som möjligt.

Den huvudtrend jag följer och tradar efter är sekundärtrenden, så med lite fokus på den så är min analys för den närmast tiden ungefär följande:

Våg 1 kom in på 1119 den 14:e Sept 2012 - 44 trading dagar senare skapade OMX30 en våg 2 botten på 1026,5. Jag söker en våg 3 som kan vara 1*våg 1 alternativt 1,618*våg1 och får ett grovt målområde mellan 1205 och 1310 ca. OMX30 behöver nu göra en relativt kraftig uppgång till mål området, för att skaffa utrymme för en rekyl som då inte får bryta våg 1 toppen på 1119, för att BULL scenariot fortsatt ska gälla. Fortsätter däremot OMX30 att tveka runt 1137 nivån och inte bryter upp som tänkt, så minskar sannolikheten för BULL och i alla fall min korta våg räkning får justeras, men jag räknar med en stigande sekundär trend så länge som 1026,5 håller.

Tidsmässigt bevakar jag första veckan i mars för en eventuell topp. Toppar OMX30 där räknar jag med 3-4 veckors nedgång därefter för en ny uppgångsfas under sommaren och hösten, en ideal tid för en primärvåg 5 topp är i början på Oktober, men det hinner ske en hel del innan dess så har det bara som grova tids zoner som kan vara nyttigt att jämföra våg tolkningen med. Skulle OMX30 toppa ur tidigare än första veckan i mars, typ runt 20 feb. och sen ge en nedgång till tidigt mars, så räknar jag med vidare uppgång efter mars botten.

Tar som vanligt med ett BEAR scenario som får vara S&P500, där området runt 1550-1600 är en tänkt topp men efter denna urtoppning en mer brutal nedgång till dess botten kanal i den expanderarande triangeln. Allt för att vara lite alerta på en alternativ tolkning.

Lycka till,

2 kommentarer:

  1. Tack för att du delar dina tankar och analyser. Jag gillar skarpt det logiska och objektiva sättet att presentera faktan.
    // Johan

    SvaraRadera
  2. Tack för feedbacken Johan - kul att du gillar bloggen.
    /Roasan

    SvaraRadera