lördag 12 januari 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 fortsätter sin våg utformning enligt huvudscenariot som fortsatt är BULLish i min tolkning.

Efter en topp under måndagen genomfördes en rekyl ned till 1119 vilket är en punkt under fib 38,2 nivån (1120), räknat från botten på 1092. Därmed har en möjlig botten i minut trenden skapats.

Utgångspunkten inför veckan är då fortsatt uppgång som efter brott upp av tidigare topp 1137 lär intensifieras, en kortare tvekan runt 1137 kan accepteras, men sen ska OMX30 dra iväg i sin 3:e våg i teritärtrenden och sekundärtrenden samt primärtrenden. Nästa del mål blir toppen från jan 2011 på 1182, tillika våg d i super cykel trendens triangel mellan mars 2000 och sept. 2011.

Tekniskt befinner sig OMX30 fortsatt innanför denna triangel och ett utbrott har inte skett. Så länge som det är fallet och US index inte har brutit upp till nya toppar så räknar jag inte med en högre sannolikhet än 70% för ovan BULL scenario.

I denna veckas analys tar jag med bilden över cykel och super cykel analysen på månadsbasis med grova inriktningar på lite längre sikt. I det tids perspektivet över 10 års perioder söker jag en topp över tidigare topp runt 1550, från mars 2000, super cykle våg 3.
Huvudanalysen utgår ifrån att en super cykle 4:a kommit in den 23:e Sept 2011, som ska ge 5 cykle vågor upp över tidigare topp och därmed avsluta en snart 71 årig stigande trend.
Alternativ analysen säger att så länge OMX30 inte brutit upp genom tak kanalen på triangeln så finns möjligheten till ytterligare en primär våg ned och troligtvis genom botten kanalen av triangeln, innan denna uppgång ska ta fart. Se månads chart.

Lämnar jag super cykle och cykle trenderna och går till de mer trading vänliga primär-, sekundär och tertiärtrenderna så är min tolkning att OMX30 tagit sig igenom en första viktig punkt i att öka sannolikheten för det mer aggressiva BULL scenariot, då OMX30 bröt igenom tidigare toppar på 1119 och 1128. Dock är det bara ett steg och för att behålla en form av objektivitet så sätter jag det till 70/30 i bulls favör. Med BULL som utgångspunkt ska då OMX30 nu utföra rena impulsvågor upp i respektive trend utan överlapp inom respektive trend. Genom att skapa relativt "höga 1:or" i sekundär- och tertiär-trenderna har OMX30 gjort det relativt enkelt i den kommande analysen. Bryts dessa efter avverkning av sina 3:or så är favören över till björnarna och denna uppgång ska då tolkas som a-c istället. Av den anledningen och för att behålla någon form av ödmjukhet inför den kommande våg utformningen tar jag med BEAR alternativet i min S&P500 analys, även om jag för dagen anser att den enbart har en 30% sannolikhet, se chart över S&P500.

Kikar jag in andra objekt som kan korrelera med börs index så verkar den långa räntan ha vänt upp, dock är det inte bekräftat enligt min tolkning, men sannolikheten för det är relativt stor. Jag har också i tidigare inlägg om $ ändrat min medel långa vågtolkning till en a-c tolkning, vilket för mig innebär att $ är i sin slutfas av en 12 årig nedgångs fas. Dock ligger dessa objekt i olika tidscykler och det kan gå en längre period innan en "mer direkt korrelation infaller igen". Men att OMX 30 toppar ur 2013, snarare än 2014 lär vara rätt hög sannolikhet, utan att jag detalj analyserat tids cyklerna. Så se det bara som intressanta observationer som bör följas mer detaljerat.

Till det mer konkreta och varje traders stöd oavsett personlig tolkning om vågorna är 1-5 eller a-c:

Primärtrenden: Är stigande så länge botten på 940 håller.

Sekundärtrenden: Är stigande så länge 1026,5 håller.

Tertiärtrenden: Är stigande så länge som 1092 håller.

Minuttrenden: Är stigande så länge som 1119 håller.


Lycka till,







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar