fredag 4 januari 2013

OMX30 - inför veckan


OMX30 har så gett köpsignaler i veckan för den mer långsiktiga BULLish scenariot.
Kriteriet i förra helgens analys var brott upp av de tidigare topparna 1119 och 1128. Inga analyser är 100%-iga, men OMX30 har nu kommit upp i ett mer fördelaktigt 70/30 läge, enligt min tolkning. Nya 2 års toppar för US index ger ett 90/10 läge. Så som vanligt ska S/L vara med, enligt varje traders enskilda modell och risknivå.

Signalen är viktig då OMX30 stått i ett avgörande läge inför den kommande 12-15 månaders perioden, så det är ingen kortsiktig signal för några veckor eller dagar. Allt enligt mina tidigare publicerade långsiktiga analyser, med triangel utformingen sedan mars 2000 och en botten 23:e sept 2011.

Om min tolkning av de lite längre cyklerna för OMX30 är riktig så ska nu index upp över tidigare topp från mars 2000, det vill säga runt 1550 nivån. Men som vanligt tar jag det i etapper. Det jag gillar att göra är att syna ut respektive trend och trivs personligen bäst med att jobba med sekundärtrenden. När min tolkning är att sekundärtrenden ”toppat ut” med 5 vågor så växlar jag för att checka den överordnade primärtrenden, stämmer analysen med den ? eller finns det motsägande analys scenarion, i så fall får de ridas ut och jag går ur marknaden, tills en tydlig signal ges.

Nu anser jag att OMX30 genomgått en sådan fas, där vägskälen för de längre cyklerna varit relativt öppna, i ett 50/50 läge om ni så vill. Så med denna bakgrund är min analys framöver följande:

Primärtrenden är stigande med en våg 2 botten på 940 från den 4:e Juni 2012 och så länge den håller är primärtrenden stigande. Jag söker en primärtrends 3:a via 5 vågor i sekundärtrenden.

Sekundärtrenden är stigande med en våg 2 botten på 1026,5 från den 16:e November 2012 och så länge den håller är sekundärtrenden stigande. Jag söker en sekundärtrends 3:a via 5 vågor i tertiärtrenden.

Tertiärtrenden är stigande med en våg 2 botten på 1092 från den 13:e December 2012. Jag söker en våg 3 – rekyl till 4 och en topp för en våg 5, tillika våg 3 i sekundärtrenden.

Då jag utgår från sekundärtrenden sätter jag ett mål för nästa våg vilket är våg 3. Enligt EW ska den mer ofta vara den längsta, men det är inget krav. Så jag sätter ett grovt mål med våg 3 = 1*våg 1 till fib1,618*våg 1 vilket här ger 1205 till 1316, alternativet med 2,618 * våg 1 finns också, men som vanligt ett steg i taget. Kikar jag in de tidigare vågorna i de kortare cyklerna så verkar våg 1 vara relativt kraftfull, så jag har mindre förväntningar på en våg 3 i respektive cykel. Därmed kan 1205 vara ett bra mål, sen får det justeras på dagsbasis.

Primärtrends och Cykel trends mål får jag återkomma till men grovt är de ju höga i och med att triangelns start punkt ska bytas över, vilket är ca. 1550.

Indikatorerna är på höga nivåer för samtliga tidsperspektiv, vilket kan indikera att Index skulle behöva en rekyl ned för att hämta kraft för vidare uppgång, min tolkning är dock att denna fas blir rekylerna korta och indikatorerna kan nog ligga högt under en längre period. Som exempel har våg 2:orna i respektive trend varit väldigt grunda, vilket också talar för en relativt häftig uppgångs fas framöver.

Den försiktige avvaktar nya 2 års högsta för US index. Innan scenariot ovan spelas ut fullt ut. S/L 1092, 1026, 940 - beroende på trend som tradas.
 
Lycka till,
 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar