lördag 19 januari 2013

$ och råvaror - inför veckan

$ använder jag som riktmärke för råvaror och i viss mån för börserna. Korrelationen mellan $ och börserna kan dock "släppa" under perioder, medan den är mer direkt mot råvarorna. även om de individuellt rör sig i "sitt vågmönster" samt att FA påverkar dom olika.

Kikar jag in USD/SEK rörelsemönster sedan toppen 2001 på runt 11, så förväntar jag mig under 2013 en botten för hela denna 12 års cykel. En botten bör komma in mellan 5,80 och 6,00 området.

Backar jag in i lite kortare cykler så söker jag en primärtrends C för ett avslut.
B avverkades via toppen den 1:e Juni 2012 på 7,33, sedan dessa har sekundärtrends a och b avverkats och USD/SEK befinner sig nu i den avslutande c vågen.

Under veckan skapade USD/SEK en ny lägsta nivå på 6,44 med en positiv divergens för Sto S, indikatorn är också stigande på veckobasis. Därmed räknar jag med att USD/SEK stiger kortsiktigt under nästa vecka och möjligen någon tid till. Därefter bör den avslutande nedgången dra igång. Men som alltid är tålamod och timing viktigt och en förväntad rörelse kan dra ut i tiden. Det jag väntar in är en avslutande impuls ned som tecken på att den avslutande c-vågen är klar, innan dess kan a-c mönstret hålla på ett tag till.

Samtliga råvaror jag analyserar har jag nu i långsiktiga BEAR tolkningar och då menar jag primär trenden och längre. För sekundär- och kortare trender räknar jag generellt med stigande kurser i det att $ söker sin botten. Tidsmässigt är slutet på Feb till första veckan i Mars intressant att bevaka som en första tidszon för trendväxlingar, den andra har jag början på Juli och den tredje i början på Oktober.

GULD anser jag nu ligger i ett a-c mönster med en primär trends topp våg B på 1792 från den 4:e Oktober 2012. Därmed ligger GULD enligt min tolkning i en långsiktig BEAR cykel. På kort sikt är dock GULD nedtryckt och STO S på veckobasis håller på att bryta upp över 20 nivån. Därmed räknar jag med en uppgång under de kommande veckorna, upp mot 1790 nivån alternativt hela vägen upp mot 1890 området (då får primär trend våg B flyttas dit). Vågorna bör dock avslöja vad som gäller när GULD kommer lite högre upp.
För den kommande veckan söker jag en topp för tertiärtrends a - för att därefter göra ett b och sen en avslutande impuls till c.

Alternativet för GULD är trots allt att toppen från Sept 2011 är en våg 3 och att en våg 5 är kvar med toppar över 2000 nivån, med den räkningen har GULD gjort våg 1 och 2 i den avslutande rörelsen. För tjurarna gäller då att GULD inte får tveka nu utan tydligt röra sig upp i en impuls rörelse utan överlapp.

Lycka till,

 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar