lördag 12 januari 2013

$ och råvaror - inför veckan


NATGAS och KOPPAR har jag under hösten/vintern skiftat från BULL till BEAR, då deras rörelsemönster varit överlappande i uppgångarna.

I Jan. fick USD/SEK ett litet överlapp i det jag tolkar som nedången till en eventuell tertiärtrends 1:a och GULD gjorde ett överlapp i sin uppgång till den 2:e Januari för att därefter skapa en lägre botten jämfört med 20:e December. Detta indikerar att rörelsemönstret snarare är korrektiv, a – c, än impuls vågor, 1-5.

FÖR USD/SEK innebär en sådan tolkning fortsatt BEARish, men där en nedgång nu är mer begränsad i nivå och tid, jämfört med tidigare scenario samt att $ under 2013 laddar för en uppgång under en längre tidsperiod.

För GULD och SILVER innebär det att det långsiktiga BULL scenariot har minskat i sannolikhet. GULD står fortsatt inför en uppgång i BEAR scenariot, men då enbart på kort/medel lång sikt. Uppgången är då också begränsad till området runt 1790. Men som vi alla vet när trenden är tydlig för de flesta kan också nedgången komma snabbare än vad man först tror.

Därmed vänder jag på min huvudanalys för GULD och SILVER till BEAR och samtliga råvaror jag bevakar ligger nu i BEAR. Dock vill jag poängtera att definitionen BEAR gäller för den mer långsiktiga primärtrenden, både GULD och SILVER är nedtryckta på kort och medel lång sikt och de närmaste veckorna torde en uppgång komma, men då med en lägre topp jämfört med 1792 för GULD, i vart fall bör 1800 linjen hålla om GULD kommer så högt.

Dessa toppar i en BEAR trend bör nu komma in under Q1, möjligen en liten bit in i Q2, men tidigare scenario med möjliga toppar Q4-Q12014 anser jag är eliminerade.

Lycka till,
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar