fredag 4 januari 2013

$ och råvaror - inför veckan


$ och råvarorna fortsätter att bekräfta huvudscenariot sedan föregående helgers analys, så inga ändringar.
$ fortsätter sin fallande primär- och sekundärtrend. USD/SEK bröt så ned under 6,49 och skapade en lägre botten på 6,45 i veckan. Valutaparet körde sen en rekyl upp i det korta perspektivet, vilket de positiva divergenserna från förra veckans analys indikerade.
Nu vill jag se ytterligare en lägre botten innan $ kan göra en lite större rekyl upp.
Därmed fortsätter valutaparet sitt rörelsemönster sedan toppen den 1:e juni 2012.
GULD är nu i ett intressant läge med en fullbordad a-c nedgång efter toppen den 4:e okt 2012. FIB 61,8 runt 1631 är idealnivån, men ned mot 1530 är fortsatt ok för BULL scenariot. Stock S på veckonivå är nu nere på 1,99, nivåer den inte varit nere på sedan juni 2007 och då stod GULD på nivåer runt 650, vilket sedan tripplades. Så väldigt hög sannolikhet för vändning upp i dagarna om det inte redan skett.

BRENT bröt så upp över MA 50 och MA 200 som var kriteriet från förra veckans analys. Därmed är ett fortsatt BULL scenario det mest sannolika och förra veckornas tvekan är för stunden bortraderade. Dock ser det fortsatt ”lite segt ut” och BRENT får gärna lämna sin botten kanals sniffande för att helt bekräfta BULL scenariot. 
 
Lycka till,



$ - USD/SEK - BEAR:

Primärtrenden:

Våg B med en topp 1:e Juni på 7,33 söker en botten för C-vågen till mitten på 2013 mellan 4,50 - 5 :-.

Sekundärtrenden:

Våg 1 av 5 kom den 19:e Sept på 6,50, våg 2 på 6,815 den 16:e Nov, 42 trading dagar senare. Söker våg 3 runt 5,45

Tertiärtrenden:

Söker våg 1 i tertiärtrenden - i minuttrenden - Våg 1 kom in på 6,58 den 5:e Dec. Våg 2 på 6,71, Våg 3 kan ha kommit in på 6,45.

 
 
 

Brent - BULL:

Primärtrenden:

Söker våg 1 grovt mellan 150 – 160.

Sekundärtrenden:

Våg 1 kom in den 11:e oct och våg 2 den 5:e Nov på 105,7. Söker våg 3 via 5 vågor i tertiärtrenden.  

Tertiärtrenden:

Våg 1 kom in den 20 Nov på 112, våg 2 kom in den 7:e Dec på 107,36. Söker våg 3 via 5 vågor upp. 

 
 


Koppar - BEAR: 

Primärtrenden:

Söker våg B

Sekundärtrenden:

Söker våg c som ska bestå av 5 vågor i tertiärtrenden.

Tertiärtrenden:

våg i avklarad och våg ii klar söker våg iii med 5 delvågor upp.



GULD och SILVER - BULL:
Primärtrenden:

GULD söker våg 1 som ska bestå av fem vågor i sekundärtrenden. Grovt 2200 -2300 Q1 2013.

Silver söker våg 1 som ska bestå av fem vågor i sekundärtrenden. Grovt 55 - 60 Q1 2013

Sekundärtrenden:

GULD -  Våg 1 klar, en större a-c rörelse är genomförd söker en botten för våg 2, som nu kan vara inne.

SILVER - Våg 1 klar, en större a-c rörelse genomförde söker en botten för våg 2, som nu kan vara inne.




NATGAS –BEAR:

 

NATGAS fortsätter att röra sig i ett a – b – c mönster, nu har NATGAS gjort en a-c från 4,00 till 3,26, som jag tolkar till ett A, i en A – C rörelse. Där bör också B vara avklarad och C påbörjad. Nedgången till 3,05 tolkar jag som 3:an i C så en liten sväng ner till kan vara C.et. Om det är riktigt ska NATGAS därefter köra upp i ett BEAR market rally, men som vanligt är dessa lite svåra att förutse och lite för låg R/R för mig personligen.

4 kommentarer:

  1. Hej Roasan
    Hängde inte riktigt med i Naturgasen där. Skulle du kunna beskriva det igen med lite nivåer så jag kan räkna in vågorna och hur du tänker tack?

    SvaraRadera
  2. Hej subspecie,

    Läste det själv nu och det var inte så välskrivet som man kan önska, men kanske enklare med trenderna.

    Toppen 4,00 är ett primärtrends A, vägen dit från botten på 1,90 har skett via överlappande vågor med en tertiärtrends a på 2,76 ett b på 2,17, c och tillika sekundärtrends a blir då toppen på 3,28, sekundätrends b blir då botten på 2,61.
    Sen efter den botten gjorde NATGAS 5 vågor upp (med förlängd 3:a)till 4,00 som blir sekundärtrends c och tillika primärtrends A.

    Om den är riktig så förväntar jag mig ett primärtrends B som ska bestå av en mellanliggande a-b-c rörelse (minst kan bli två eller tre) i denna anser jag att a har kommit in strax över 3,20, rekyl upp till b på ca: 3,50, då ska c avverkas med fem vågor ned till primärtrends B, av dessa c-vågor så ser det ut som om våg 1-4 är gjorda och NATGAS torde göra en mindre våg ned till innan detta B kommer in.

    När väl B är inne torde NATGAS göra en ny uppgångsfas till Primärtrends C runt 4,00 (flat) eller högre (zigzag).

    Dock det jag tycker är svårt med ett sådant rörelse schema är att avgöra om primärtrends B ska genomföras med enkel a-c eller dubbel a-c. Samt att 3:e vågen i c kan bestå av en förlängd 3:a.

    Ska rörelsen till B vara i harmoni med A så torde det bli en dubbel, alltså fortsättning ned, men men som sagt inget jag hade tradat personligen i och med att jag ogärna går mot de längre trenderna, som jag tolkar som fallande, bättre att vänta in en primärtrends C och korta, men det är min personliga vy.

    Blev det klarare hur jag tolkat vågorna ?

    SvaraRadera
  3. Ja tack!
    vad tradar du själv? Jag har börjat följa socker och bomull en tid nu.

    SvaraRadera
  4. Gott - mycket fokus på OMX30 för mig - lång där på kort och medel sikt. Annars lång Brent sen ett tag och börjat långa GULD nu igen.

    SvaraRadera