lördag 22 december 2012

OMX30 - inför veckan

OMX30 började veckan med att dra iväg och känna lite på 1110, senare under veckan försökte OMX30 bryta upp inte mindre än 3 ggr. till utan att lyckas. Motståndet verkar därmed viktigt, runt 1110 har OMX30 också ett motstånd i den fallande takkanalen från toppen i jan 2011.

Volymerna börjar så smått ta sig över 20 dgr medelvärdet och ett utbrott ur triangeln kan därmed förberedas.

Stock S är på höga nivåer på dygnsnivå, men har fortsatt en bit kvar upp på veckonivå och där kan de ju ligga ett tag.

Det avgörandet jag nu har väntat på i ca: 2 veckor kom inte denna vecka heller, så bara att vara tålmodig tills en mer tydlig signal ges om OMX30 mer långsiktiga utveckling och då i ett tids perspektiv om minst 1 år fram.

Våg analys tolkningen jag gör per idag ger fortsatt stöd för en högre sannolikhet för BULL, men denna sannolikhet är inte särskilt hög jämfört med alternativet, kanske ett 60/40 läge och rent av ett 50/50 läge om man ska vara riktigt objektiv. Det jag strävar efter i tradingen är ett 80/20 eller till och med ett 90/10 läge, det får jag inte förrän OMX30 har brutit ur denna triangel, enligt min tolkning.

BULL Scenariot som huvud alternativ är oförändrat sedan förra helg analysen och samma med BEAR alternativet, då inget utbrott kom i veckan.

Det jag tycker svänger över till ett 60/40 läge för BULL är formationen i triangeln sedan 2000 och 2011 och den bör bryta upp, kikar jag in ett antal aktier så fortsätter Ericsson, trots ett hack i kurvan, och H&M att bättra på BULL oddsen med sina formationer. En annat gäng aktier ligger i tydliga trianglar, eller kilar, och där har en sådan som Investor tydligt brutit upp ur denna, ABB har bottnat ur sin och brutit under golv kanalen på klassiskt e-våg vis för att sedan skjuta upp ordentligt osv. några exempel nedan.

Kikar jag in några världsindex ser de också generellt BULLish ut med DAX:en som skjutit ur sin och därmed bör 8178 utmanas och brytas innan en nedgång ska ta vid.

Det som väger emot är nog för en gångs skull US index, där de nu samlar sig för ett avgörande, då de är öppna på måndag kan vi kanske få ett avgörande redan då, jag tar med DOW i en BULL tolkning och S&P500 i en lite påtvingad BEAR tolkning, allt för att kika in de avgörande nivåerna.

US inför Måndag:

DOW har tre fina impulsvågor upp sedan den 16:e Nov. med en våg 1 topp runt 13000 nivån i min tolkning. Därefter en kort rekyl och sedan vidare uppgång till 13366 den 18:e Dec, i fredag fick DOW en ny rekyl. Det jag vill se nu i en vidare BULL tolkning är att en 5:e våg upp nu skapas för att fullfölja hela impulsrörelsen från den 16:e Nov, med 5 vågor utan överlapp.
Då får INTE 13000 nivån brytas innan denna 5:e våg skapas. Sker det, så går övervikten över till våg tolkningen för S&P 500 BEAR alternativ.

S&P 500 med BEAR tolkning.
Här sätter jag botten den 16:e Nov till en 1:a i sekundärtrenden ned, jag söker en 2:a och ett avslut på rekylen upp under toppen på 1474.
Sedan 16:e Nov har fem vågor upp skapats men med överlapp, därmed tolkar jag det som a-b-c och en topp för rekylen på 1448. Om denna tolkning är riktig så ska nu 1412 och sedan 1398 tas ust nedåt innan S&P 500 bryter upp över 1148.

Så några viktiga nivåer för US index efter Kalle och tomte.

Ha en skön Jul,















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar