lördag 3 november 2012

OMX30 inför veckan

Tålamod är en dygd i trading och OMX30 går nu i veckan in i en tidszon för en idealisk vändning, dock finns som vanligt fler alternativ (med dubbel eller trippel rekyl vågor) samt det faktum att vi är i slutet av en tung FA period med rapporter, dessutom nu kryddat med presidentval i USA.
Därmed kan nya trender skapas och det gäller att avvakta tålmodigt på vändnings bekräftelse eller omslagsformationer, allt enligt sin egna metod och sin riskprofil.

Men för att tygla "trigger knappen" och höja graden av tålamod, lägger jag en hel del tid på TA analys. Enligt den börjar OMX30 nu närma sig både nivå och tidsmål för en vändning på medel lång sikt.

Den riktigt långa trenden 10-30 år, säger enligt min tolkning att OMX30 har gjort en supercykle våg 3 i mars 2000, anledningen till den analysen är att OMX30 sedan mars 2000 utformats enligt en triangel, med högre bottnar och lägre toppar. Kikar man in dessa har fyra stycken "ben" utformats tydligt och jag söker därmed ett 5:e och därmed supercykle våg 4.
Den anser jag i mitt huvudscenario har kommit in den 23:e September 2011, där tiden och karaktären mellan vågorna stämmer mycket väl. Dock finns en risk med 5.e vågen i en triangel, då de kan vara oberäkneliga, att den inte är klar och i så fall ska den ta OMX30 ned till minst 680 området.
Så länge som triangeln inte är bruten (taket ligge rrunt 1150 nu) har jag full respekt för alternativ scenariot och räknar in en sådan våg räkning, där använder jag S&P500, allt för att vara med på noterna om våg utbredningen enligt huvudscenariot inte skulle stämma, eller börja avvika från det som är mest sannolikt.

Med huvudscenariot som utgångspunkt söker jag för OMX30 en fem vågor cykle våg upp över mars toppen och området grovt runt 1600, men den kan gå betydligt högre, då detta är en avslutning på en grand super cykle, innan en riktig krasch ska ta ner OMX30 ordentligt.

Lämnar jag de längre och mer diffusa cyklerna och kikar in de mer jordnära primär- sekundär och tertiär trenderna, så har OMX 30 sedan den 23:e September 2011, gjort en cykle våg 1 och 2 och jag söker en topp för en 3:a via 5 vågor i primärtrenden. Primärvåg 1 och 2 är gjorda och jag söker en 3:a. Målet för 3:an får bli 1,618*1 med alternativet 2,618*1 och ett första mål runt 1360 kommer fram. Tidsmässigt sätter jag mitten på 2013. Detta mål gäller så länge som OMX30 uppför sig enligt en BULL tolkning, d.v.s. med impulsvågor upp och rekyl vågor ned.

Just nu inför veckan är min tolkning att OMX30 gjort en första impulsvåg upp i sekundärtrenden till den 14:e Sept på 1119. Enligt boken ska då OMX30 ned i en rekyl till en våg två i sekundärtrenden, den ska avverkas via a - b - c och ska komma lite närmare sin ursprungsnivå än övriga rekylvågor, gärna ned mot, eller under,  fib 618 av hela benet upp. Vilket för OMX30 är 1008. Om man tar c=a i första utbredningen får jag runt 1020. Så området 1010 - 1030 blir min nivå zone där eventuella omslag ska sökas. Blir dock inte förvånad om det kan bli lite "darr" i veckan och nivån kan då komma in under 1000 nivån.

Bryts dock 940 i denna rekyl så är något helt annat på G som man ska reagera direkt på. Då träder min BEAR tolkning in, men just nu anser jag BULL mycket mer sannolikt.

Lycka till,

OMX30 - BULL:Primär trenden: (Svart 1,2,3,4,5)

Våg 1 - 1128 den 16:e Mars. Våg 2 - 941 den 4:e Juni. Söker våg 3 för primärtrenden som ska avverkas via 5 vågor i sekundär trenden.

Sekundärtrenden: (Röd i,ii,iii,iv,v)

Våg 1, avverkad söker våg 2 botten som ska komma in efter a-b och c sedan den 14:e Sept.

Tertiär trenden: (Blå i,ii,iii,iv,v)

våg a 1056, våg b 1084, söker våg c botten runt 1020, men som vanligt tar jag det via våg utformningen i det korta under veckan. Om möjligt har våg a och b (blå) avverkats. I så fall har OMX30 enbart en c-våg ned kvar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar