lördag 20 oktober 2012

OMX30 - inför veckan

OMX30 bröt igenom 1068 i fredags och därmed ska rekylen ned gå djupare eller lika med 1056.

Det innebär att 1056 är a-vågs botten och 1084 är b-vågs toppen, jag söker då en botten för c-vågen. Den relativt kraftiga nedgången i Fredags liknar också en start av en c-våg i sin kraft.
En enkel nyckel för att se var c-vågen kan sluta är c=a det ger runt 1020. Ett annat sätt är att fib'a benet upp från den 4:e Juni till toppen den 14:e Sept. Fib nivåerna ger 1050, 1030 och 1008. Så ett område runt 1010 - 1030 blir mitt målområde, justerat från tidigare 1040-1060.

Backar jag ut lite från dygns analysen så är det såklart viktig att veta vilken våg det är för toppen den 14:e Sept,  som jag indikerat tidigare så ser det lite "tight ut" med en eventuell primär trends 3:a strax över 1:an på 1128 från den 16:e Mars. Det blir liksom inget utrymme för en 4:a. Scenariot med en sekundär trends 1:a ger bättre utrymme och harmoni, mellan denna våg från den 4:e Juni till 14:e Sept. med övriga vågor i de längre trenderna. Dessutom ser denna nedgång inte ut som en (mesig och lugn) 4:a utan snarare som en mer kraftful 2:a. Därmed anser jag det som mer sannolikt att toppen den 14:e Sept. är våg 1 av 3:ans primärtrend. Denna tolkning ger då kortsiktigt utrymme för en större rekyl, enligt ovan, men efter denna rekyl en betydligt större uppgång.

Om denna tolkning är riktig så ska målet för en primär trends 3.a sättas och det "normala" är att ta 1,618*våg 1 (primärtrenden) med det mer aggressiva målet 2,618*våg1 (av primärtrends 1:an), då får jag mål 1 till runt 1360 (1358) samt mål 2 - 1613 (alltså i närheten av toppen från mars 2000), men jag väljer det mer konservativa målet runt 1360, dock skulle ett högre mål inte förvåna, då OMX30 enligt denna tolkning är i våg 3 av 3 av 3 och 3:e vågen är normalt mest aggressiv. Tidsmässigt är skiftet mellan Q1/Q2 2013 intressant att bevaka. Men först ska såklar denna kortsiktiga rekyl bottna ur.

Sammanfattningsvis så är min tolkning att vi kortsiktigt ska få se en fortsatt nedgång i OMX30 som rent tekniskt kan ta OMX30 ända ner till 4:e Juni botten på 940 men mer troligt i området 1010 - 1030. På medel/lång sikt öppnar dock denna tolkning för en mer aggressiv uppgång upp över mars 2000 toppen. Först därefter ska OMX30 fullständigt kollapsa.  Tidsmässigt bevakar jag 25:e Okt. men mer troligt första veckan i Nov. för en ev. urbottning av en sekundär trends 2:a i primär trends 3:an.

OMX30 - BULL:

Primär trenden:
(Svart 1,2,3,4,5)

Våg 1 - 1128 den 16:e Mars. Våg 2 - 941 den 4:e Juni. Söker våg 3 för primärtrenden som ska avverkas via 5 vågor i sekundär trenden.

Sekundärtrenden: (Röd i,ii,iii,iv,v)

Våg 1, avverkad söker våg 2 botten som ska komma in efter a-b och c sedan den 14:e Sept.

Tertiär trenden: (Blå i,ii,iii,iv,v)

våg a 1056, våg b 1084, söker våg c botten runt 1020, men som vanligt tar jag det via våg utformningen i det korta under veckan. 







US INDEX - BULL:

Samtliga i BULL, men där jag använder S&P 500 för ett BEAR scenario.
Nasdaq har fallit mest i rekylen och istället för att leda övriga index upp, verkar nu tech aktierna leda nedgången. Min tolkning är dock att de ligger tidigare i sin urbottning och en vändning upp bör ske snart. Ericsson har utmanat den stigande 30 års trenden, men senast med en högre botten, intressant att följa om också Nasdaq är först att vända upp av US index.

I min Bull tolkning kan index falla allt mellan 5-10% ytterligare utan att det förändrar scenariot.
Bryts dock motsvarande OMX 30 nivå om 940 ska en växling till BEAR göras, då det ger indexen en mycket stor fallhöjd med möjlighet till 60% nedgång, se S&P 500. Dock ser jag det idag som osannolikt då det är mer troligt att FED och ECB's actions fortsätter att expandera ekonomin, om än på ett konstlat sätt. Skulle dock Obama inte vinna valet kan det ju ändras snabbt, men det är den typen av aktivitet som skulle behövas för att ett BEAR scenario skulle vara mer sannolikt.










Lycka till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar