söndag 9 september 2012

OMX30 - inför veckan

Nya toppar för S&P500, Nasdaq och DAX, men inte Dow (ännu) ökar oddsen för BULL alternativet för OMX30 dessa. Dessutom togs de nya topparna under en ökad omsättning, vilket stärker det ytterligare.

Normalt hade jag ansett det vara en stark köpsignal för vidare mer långsiktiga uppgångar. Dock är mitt huvudobjekt OMX30 och den visar inte riktigt samma mönster, jag har under helgen försökt "tvinga in" ett BULL våg räknings alternativ, men allt faller på att OMX30 bryter ner sina bottnar under eventuella våg 1 toppar och eliminerar därmed dessa alternativ, senast bröts ju 1048 ned vilket eliminerade 5 Juli toppen som en eventuell sekundärs trends 1:a.

Därmed håller jag fast vid BEAR scenariot för OMX30 som det mest troliga och huvud scenariot för analysen även inför nästa vecka.

Alternativen för olika våg tolkningar minskar nu i snabb takt, i och med den högre toppen för Nasdaq, tog jag bort den mer brutala BEAR alternativet med 1-5 ned från 27:e Mars som jag haft för NAsdaq.Sätter den i en BULL räkning nu, precis som för DOW. BULL alternativet för OMX30, tog jag också bort i veckan, i och med brottet ned av 1048. Så då återstår egentligen bara två alternativ för OMX30:
1) Huvudscenariot med C under 833 i Nov.
2) Fortsatt rekylrörelse i en förlängd b, om jag räknar rätt i de korrektiva rörelserna sedan 4:e Juni botten så får jag ihop 10 stycken, därmed kvarstår alternativet med att rekylen upp inte är klar och nya toppar kan skapas för OMX30 i en 11:e och sista rörelse upp.

DOW, DAX, Nasdaq och S&P500 närmar sig dock ett avgörande mellan BULL och BEAR, topparna i veckan tvingar nu fram ett avgörande även för dessa Index. I och med nya toppar har dock US index'en "köpt sig en högre marginal".
Rörelsen sedan 4:e Juni har ju tolkningarna i sekundärtrenden:
1) BULL i - ii (i-v) iii
2) BEAR a - b - (i-v) c

Nästa rörelse ned avgör vilket alternativ som är riktigt. Skapas en nedgång som bottnar ur högre än en tänkt i:a i BULL scenariot så bekräftas ett BULL scenario. Bryts denna i:a så bekräftas BEAR alternativet. Så riktigt intressant nu när detta ska avgöras. Enligt min tolkning är då nivåerna att hålla lite koll på efter en urtoppning för US index och DAX följande:

DAX - 6640
S&P500 - 1363
DOW - 12900
Nasdaq - 2940

Lycka till,







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar