fredag 14 september 2012

OMX30 - inför Fredag

Fed infriade marknadens förväntningar och överträffade nog dom också genom att inte bara lansera QE3, utan QE-unlimited. Fundamentalt anser jag det vara desperat att göra det, särskillt så nära ett val, tyckte också Ben såg lite pressad ut, när han försvarade behovet av QE-unlimited.
Men fakta är att vi nu har både ECB och FED på offensiven, vilket marknaden, i alla fall kortsiktigt, tolkat mycket positivt. På medel lång sikt torde det dock leda till sjunkande dollar och stigande priser på råvaror, mat mm. som hämmar en stigande konjunktur - men men - detta är inte en FA-blogg utan TA, så vad säger charten ?

Min vy är att det mer långsiktigt (10-14 år) nu ska avgöras om det är en BULL eller BEAR tolkning som gäller. Här kikar jag mer in US index och DAX, med alternativa tolkningar.

För Dow har jag ett BULL scenario, då DOW gjorde en högre topp i slutet på April (primärtrends 1:a). För S&P 500  har jag ett BEAR scenario då S&P inte klarade av att göra en högre topp vid samma tidpunkt.
Med dessa olika utgångspunkter kan rörelsen sedan den 4.e Juni tolkas som:

1) BULL - sekundärtrends i - ii - iii (ska slutföras i det korta perspektivet)
2) BEAR - sekundärtrends a - b - och c (i-v tertiär)

I nästa rörelse ned (sekundärtrend) avgörs det genom att om den bottnar ur högre än S&P 1363 (våg iv) för att sedan skapa en högre topp (våg v) än den som nu håller på att skapas, så gäller BULL långsiktigt. Skär dock denna rörelse ned under 1363, så elimineras BULL scenariot.

Lycka till,




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar