lördag 25 augusti 2012

OMX30 - inför veckan

OMX30 - BEAR:
OMX30 är i min tolkning i en sjunkande primärtrend sedan 18 Jan 2011 och sedan 4:e Juni 2012 i en stigande sekundärtrend.

Sedan toppen den 18:e Jan 2011 söker jag ett avslut på den sjunkande primärtrenden i en A - B - C rörelse. A räknar jag med kom in den 23:e Sept 2011 på 833, B kom in på 1128 den 16:e Mars 2012.
C-vågen ska om rörelsen kan tolkas till en zigzag komma in med a - b - c, eller om man så vill 5-3-5.
OMX30 har där avverkat a och jag söker bekräftelse på att b också har avverkats för att dra igång den avslutande c-vågen.
b-vågen kan många gånger tolkas som en uppgångsfas och den kan också passera tidigare topp, utan att några regler bryts enligt EW, men där rena trendföljande system tolkar det som en stigande trend och inte en normal korrektion i en fallande trend. I en stigande trend enligt EW ska volymerna successivt öka för att vara som högst i den 3:e vågen, med sjunkande volymer i den avslutande 5:e vågen, när köparna är utmattade. Medan en korrektion har låga volymer jämfört med impulsrörelserna.

Min tolkning av uppgången sedan den 4:e Juni är att våg utbredningen har varit korrektiv (överlappande toppar/bottnar) och inte impulsiv. Samt att volymerna varit låga och sjunkande.

Därmed håller jag fast vid en BEARish tolkning av OMX30 som huvud scenario.

Med den tolkningen som utgångspunkt, så har OMX30 nu skapat en lägre topp den 17:e Augusti på 1093 jämfört med toppen från den 16:e Mars på 1128, 5 månader efter. a vågen från den 16:e Mars till den 4:e Juni tog 52 (trading)dagar att avverka. Den 17:e hade OMX stigit i 52 dagar sedan den 4:e Juni.
Bra harmoni i de korta tids cyklerna.

Alternativ tolkningen till huvudscenariot är att OMX30 bottnade redan den 23:e Sept och därmed avslutade triangeln som utformats sedan Mars 2000. Det som är viktigt för mig är att efter en triangel botten ska OMX30 påbörja nästa längre uppgångsfas (Super cykel 5) med toppar 2014, 2018 och 2026, alltså en ca: 14 årig längre uppgång, så det gäller att inte bli för snuttifierad i de kortare analyserna, men heller inte gå in för tidigt då en triangel avslutning kan ske under den 30 åriga bottenkanalen, mindre än 680.

Anledningen till att jag lägger lite tid på alternativ scenariot är såklart att US och DOW i synnerhet visar på ett tydligt BULL alternativ i våg tolkningen, som med stöd av FED m.fl. kan dra med sig övriga världsindex i en mer BULLish utbredning globalt.

Det trevliga är dock att vi närmar oss ett avgörande där de olika våg tolkningarna snart måste bestämma sig, eller om man så vill, alternativen ska utplånas och huvud scenariot ska bekräftas. Jag har idag 3 olika våg utbredningar 1) BEARish enligt huvud scenariot se OMX30 och S&P500 2) mer aggressiv BEARish tolkning, med en djup nedgång under bottenkanalen, se Nasdaq samt 3) BULLish där den långa 14 åriga uppgången uppgången redan påbörjats, se DOW.

Tillbaka till OMX30 och nutid - då sekundärtrenden är fortsatt stigande behöver jag en bekräftelse på att även den är fallande - genom att jämföra våg utbredningen för BULL and BEAR enligt ovan får jag en sådan, om och när 1048 bryts ner för OMX30, för då kan toppen från den 5:e Juli INTE vara en våg 1 i ett alternativt BULL scenario. För S&P500 gäller 1375, DOW 12900 osv......

Så vid brott ner av 1048 räknar jag sekundärtrenden som fallande och att OMX30 då befinner sig i avverkningen av sin c-våg. Håller 1048 och OMX stiger på nytt mot nya toppar så är denna rekyl inte avslutad, men tids aspekten ger då successivt ett högre odds för BULL scenariot, särskilt om det sker under en ökande volym.

I tertiärtrenden har en första impulsvåg ned avverkats till 1049, jag sätter den som våg i och söker då en våg ii i en rekyl upp, innan nedgången ska fortsätta.

Lycka till,








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar