lördag 18 augusti 2012

OMX30 - Inför veckan

OMX30 - BEAR:

OMX30 har nu per Fredag den 17:e Augusti (optionslösen) stigit i sin sekundär trend i 52 dagar, lika länge som nedgången varade från den 16:e Mars till den 4:e Juni. I torsdags den 16:e var det 5 månader sedan toppen på 1128.

Räknar jag rätt på våg utbredningen sedan den 4:e Juni har OMX avverkat 11 (är i den 11:e) mindre ben i en korrektiv rörelse under minskande volym. Dock är den senaste veckans rörelser lite mer ihoptryckt, vilket gör det svårare att räkna in respektive ben (fler tolkningar möjligt). 

Fredagen den 17:e gav en uppgång under stigande volym (upp mot MA50), relativt de senaste veckorna, då det är optionslösen kan det vara anledningen till volymen. Viktigt att iaktta volymerna under inledningen på veckan, om det är ett trendbrott eller inte. Det viktiga för mig är att identifiera vilken riktning index tar när väl volymerna ökar igen. Kikar jag tillbaka i diagrammet på uppgångar under sjunkande volymer, så ser jag dec 2010, där uppgången gav toppar månaden efter 4:e resp. 18 Jan. för att sedan falla till Sept. Dock var det det motsatta efter dec 2011 som, när volymerna ökade igen efter semester perioden gav ett nytt ben upp till mitten på Mars.

Stoch S är fortsatt på höga nivåer både på vecko och dygnsbasis. VIX har etablerat sig under 15 och gick till och med under 14 i fredags, nivåer den inte varit på sedan Jan 2007.

Min tolkning och huvudscenario är fortsatt BEARish, där OMX30 våg analys mässigt är i en avslutande korrektiv fas, tidpunkten är fin och indikatorerna som påvisar att tjurarna är sanslöst lugna och modiga är alla inne.
Dock störs huvudscenariot av att i) USD/SEK verkar ha etablerat en sjunkande trend ii) tech aktier verkar ha bottnat ur den riktigt långa sjunkande trenden (12 år), vilket kan leda övriga aktier. Aktier som Ericsson och Nokia kan lätt dubbla sig under en 6 - 8 månaders period, OM den långa trenden har bottnat. USD/SEK kan (bort-) förklaras med en stark krona, men vänder den inte upp under nästa vecka, blir till och med den förklaringen svårtuggad, Eric och Nokia vill jag se en högre botten på för att få en längre uppgång bekräftad. Så håll ett getöga på $ och tech, tillsammans med OMX30.

Alternativ scenariot är, som jag sagt tidigare på bloggen,att OMX30 triangeln från Mars 2000, bottnade ur sin 5:e våg den 23:e Sept 2011, utan att komma ner till den stigande trendkanalen. Därmed håller jag en BULLish våg räkning på DOW, se nedan.

Nyckelnivå för OMX30 sätter jag till brott ner av 1040, då huvudscenariot bekräftas och alternativet elimineras.

Lycka till,










6 kommentarer:

  1. Tack återigen för fina analyser! Skulle du kunna göra en analys på min favorit Naturgasen? Tackar på förhand Roasan!

    SvaraRadera
  2. Hej subspecie,

    Tack för det, har inte med NATGAS i HK, så inte perfekt, men kika jag in i Stockcharts, så får nedan bli lite grovt

    NATGAS verkar ha genomfört en första 5 vågor impuls upp, våg 1 i primärtrenden. 5 vågor i sekundärtrenden.

    Därmed kan rekylen komma ner ordentligt mot starten av impulsen, alt fib 0,618 0,5. Rekylen sedan senaste topp, verkar inte vara klar och har genomfört a-b- och 1 och 2 i c, av 5. den kan ju bli mer utdragen (komplex). Bryts MA200 2,72, samtidigt som 3:e i c ska ner så kan fallet ner gå snabbt.

    Stock S på dygn har kommit ner fint men på vecko basis verkar det finnas mer kvar, vilket stödjer vågorna.

    På lite längre sikt så är NATGAS i ett intressant läge - håller 1,90 i denna rekyl ner så tolkar jag det som en primärtrends 2:a med en riktigt bra uppgång framöver. Håller inte 1,90 är detta ryck upp enbart en a-c korrektion i ett längre perspektiv.

    Lycka till,

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Hej igen, kikade igen på gårddagens rörelse och då 2,70 verkar hålla, så ser det mer ut som om den gjort 3 vågor i sekundärtrenden, nedgången till 2,70 är i så fall 4:an. Om det är riktigt så har den en våg kvar upp över 3,20 innan en eventuell primärvåg 1 är klar och först därefter ska den ner och testa lägsta nivån och om den håller dra iväg långsiktigt.

      Om 2,70 bryts ner innan ny topp skapats ser det mer ut som en a - b - c och vidare nedgång under 1,90. Så runt 2,70 verkar vara lite av nyckel nivå (toppen för en ev. 1:a i sekundärtrenden)

      Lycka till,

      Radera
  4. Hej igen
    Hmm det är så jag tolkade rörelserna första gången. Att detta var 4:an. Dock blev jag lite osäker då jag tycker 3:an inte nådde så högt som jag förväntade mig. Om vi utgår från att nu detta är 4:an bör 5:an ta oss till 3,4 - 3,6 nånstans. Eller vad tror du?
    Tack för att du tar dig tid!

    PS. vad tror du om guldet nu när det bryter upp? Även dollarn iom detta?

    SvaraRadera
  5. Hej - jo 3:an brukar ju dra iväg, men så länge den inte är kortast så... för det får den inte vara, då är det inte en 3:a.
    5:an brukar man väl försöka tajma in med 0,618 * 1:an eller 1 * 1:an, sen jämföra det med tidigare bottnar/toppar, men framför allt räknar jag delvågorna, då även en 5:a kan vara förlängd. Dock kan inte fler än en av impulsvågorna vara förlängda.
    Svårt att råda, men strax över 3:an till 3,40 (2,70 ´plus 70)är nog rimligt,Stock S kan vara bra att hålla i handen om man blir lite osäker på vågorna.

    GULD ska jag kika lite närmare på i helgen, har släppt den lite, räknade med botten i slutet på maj, tiden ok, men efter det tycker jag den kör lite korrektiva rörelser, vill se impuls vågor och framför allt brott över MA200, allt för att undvika att gå in i en ev. b-våg för vidare nedgång, men visst trendar den upp, just nu i det korta. Känns dock våg mässigt som ett avslut med avslutande impuls är på G, timingen med en känning av MA200 och avslutande (?) impuls gör att jag tvekar.

    SvaraRadera