lördag 11 augusti 2012

OMX30 - inför veckan

OMX30 - BEAR:

OMX30 fortsätter sitt korrektiva rörelsemönster, i vad jag tolkar som en b-våg i en stigande sekundär trend. De korrektiva rörelserna räknar jag nu till 9 alt 10, lite beroende på hur petig man ska vara (slagen börjar nu trycka ihop sig lite, jämfört med inledningen).

Då en korrektion kan var 3 ben (a-c), 5 ben (a-e), 7 ben (dubbel) alt 11 ben (trippel) så kan den vara lite tålamods prövande för den bäste EW analytikern, men som vanligt tålamod är en dygd i trading.

Stock S är nu över 95 på både dygns och veckobasis och volymerna fortsätter att vara väldigt låga samt dessutom minskande, i detta zigzagandet uppåt.

Därmed håller jag kvar min BEAR tolkning av OMX30.

Dock saknas det inte varningstecken och så länge som DOW trendar klart uppåt i sin BULL räkning ska de tas på allvar, (helt klart har marknaden prisat in någon form av action från FED och/eller ECB och väntar på en bekräftelse alternativt en besvikelse).
  • Tech aktierna trendar nu uppåt enligt min tolkning av Nokia och Ericsson, båda vände vid historisk låga nivåer, ericsson vid den stigande 30 års trendlinjen och Nokia vid ATL. Båda kan tolkas ha genomfört en första 5 vågors impuls upp, se nedan. Dock vill jag ha en bekräftelse på en högre botten, innan denna första impuls rörelse bekräftas.
  • USD/SEK bröt ner under 6,66 - vilket innebär att jag tolkar det som att en större c-våg ner har startat från toppen den 1:e Juni. Om det är riktigt ska USD/SEK nu söka sig ner mot 6,10 och sedan under 5, men avvaktar någon dag till för bekräftelse.
  • 10 års räntan fick in en högre botten och skulle MA200 också brytas upp - ger det mer energi till tjurarna.
Med andra ord det saknas inte argument för tjurarna, för björnarna gäller det att ha koll på sin R/R, då en fortsatt BULL tolkning av DOW kan ta den upp riktigt högt mot 16000 och högre, inom en 1 års period.

Lycka till,














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar