lördag 25 augusti 2012

$ och råvaror inför veckan

USD/SEK - BEAR:
USD/SEK bröt ner under 6,66, vilket innebär att toppen den 1:e Juni på 7,33 inte kan vara en 1:a av 5 vågor upp. Därmed har valutaparet istället med hög sannolikhet toppat ur i en b-vågs topp och ska därmed genomföra en c-våg bestående av 5 vågor ner. Min tolkning är att våg 1 är under avslutande. USD/SEK kan därmed snart påbörja en rekyl upp för att senare söka sig ner mot riktigt låga nivåer.




BRENT - BEAR:
Sedan botten den 25:e Juni har Brent stigit hela 31%. Nedgången sedan toppen vid 13:e Mars på 127 tog bara 66 dagar och även om man är frestad att tro att det var en botten för våg 2, så tycker jag att en sådan lång och stor uppgång sedan 30 Dec 2008 från 36,80 till 127 bör ge en a - b- c rekyl och inte bara rätt ner och rätt upp, det är såklart möjligt men jag ställer mig tvekande och vill se hur Brent nu reagerar när 120 nivån närmar sig. En nedgång ska såklart komma och det intressant blir att se om en högre botten kan skapas eller ej, personligen avvaktar jag därmed lite med Brent (och övriga råvaror).



GULD & SILVER - Chicken:
Guld fick in en botten den 30 Maj, på 1540 5 månader efter den förra lägre botten på 1531 den 29 Dec.
Våg utbredningen kan mycket väl vara A - B - C och därmed en botten för IV. Vilket i så fall är inledningen på en riktig bull marknad med uppgång till minst 2120. Om QE3 verkligen körs igång och $ kollapsar, så räcker nog inte det heller som mål.
Jag ställer mig lite fegt chicken dock, då rörelsen efter botten är korrektiv, det kan den såklart vara vid en bottenformation för att sedan dra iväg i sina impulsvågor. Nu har dock GULD gjort en a-b-c (1-5) och precis passerat upp över MA200, här vill jag se hur GULD reagerar innan jag tar position. Högre botten och brott upp av 1700 ger en positiv signal.



Koppar - BEAR:
Sedan botten den 22:e Juni har koppar zigzag sig fram, precis som för övriga råvaror avvaktar jag lite för att se hur koppar reagerar runt en eventuell 8000 nivå.




NATGAS: bröt ner under 2,72 som det verkar och det är en bearish signal. Då toppen för en eventuell våg 1 i så fall är bruten utan att NAtGAS skapade en högre topp över 3,20. Därmed bör man vända utgångspunkten till att vågformationen från i slutet på Maj är en större a - b- c för vidare nedgång under 1,90, som det mest troliga. Alternativ tolkningen är såklart är rörelsen till 3,20 är en 1-5, men då ska en högre botten skapas i denna förväntade nedgång. För att vara mer säker bör man avvakta nästa rörelse innan position tas.

Sammanfattning: Med en sjunkande dollar bör jag såklart vara bullish till alla råvaror. Börserna drivs dock nu väldigt mycket av förväntningar från centralbankernas agerande och den stora frågan är om FED, ECB och Kina kan och vågar dra på med mer lättnader. Nu har dessutom FED dragits in i val debatten där Romney och Co uttalat att de vill byta ut Ben vid en eventuell valvinst. Så om Ben vill sitta kvar måste nog Obama vinna valet och då kan det vara frestande att trots allt dra igång en QE3, och inte bara snacka om det, som lär lyfta börserna och råvarorna ordentligt samt sänka dollarn till riktigt låga nivåer. Totalt vansinnigt i mina ögon, men allt kan hända i politiken och jag vill inte sitta på "fel sida" i tradingen om så sker, då kungen av alla bubblor i så fall kommer att skapas.

Det andra scenariot är att trots eventuella lättnader så räcker inte åtgärderna till att stoppa denna deflations cykel. I en deflation cykel sjunker allt, råvaror, börser, huspriser mm. mm. så eventuellt tidigare korrelationer mellan dollar och börs samt råvaror kan då ha spelat ut sin roll, för denna gång.
Därav en lite avvaktande inställning till råvaror, där det kan vara klokt att analysera lite längre cykler och inte dras med i korta ryck, alternativt höja sin R/R om man daytradar.

Lycka till,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar