lördag 14 juli 2012

OMX30 - inför veckan

.. och en check av US index.

OMX30 - BEAR:

Långsiktig vy:

OMX30 toppade 16:e Mars på 1128, vilket jag sätter till Primär trends våg B. OMX bottnade sedan på 941 den 4:e Juni, efter fem sekundärvågor ned, den sätter jag till primär trends våg a. Rörelsen efter a är av karaktären korrektiv rörelse, med klara överlapp mellan toppar och bottnar, vilket stärker huvudscenariot med en korrektion. Därmed söker jag en topp lägre än 1128 i primär trenden våg b. Sätter ut toppen den 5:e Juli på 1048 som våg b och söker därmed sekundärvågorna i - v för att avsluta rekylen ner från toppen den 18:e Jan 2011, i primär trends vågen C.
I och med att jag tolkar rörelsen som en zigzag bör C komma in en bit under A från den 23:e Sept på 833.

Om C = A så får jag målområdet 780 runt den 20:e Nov. Om c = a får jag en botten runt den 12:e Sept, relativt flat med A. Om man räknar med HS formationer ger den målområdet 700 för en botten, vid ett eventuellt utbrott av den stigande nacklinjen sedan 23:e Sept. 2011.

Infaller detta, som jag räknar som det just nu mest sannolika, huvud scenariot, så ska OMX30 efter denna ur bottning av våg 5 i triangeln, sedan toppen från Mars 2000, gå upp i en ny 5 vågors Super cykle BULL market med toppar 2018 och 2026. Antagligen precis tvärt emot vad känslan är hos traders och analytiker vid tidpunkten för en botten under 833 i Q3.

Alternativ scenariot långsiktigt är det våg mönster som Dow visar upp just nu, i.e. botten för triangeln var redan den 23:e Sept 2011 för OMX30 och sedan dess är OMX30 i en Bull market.

Kortsiktig vy:

Från toppen den 5:e Juli, på 1048, sätter jag våg 1 ner till den 12:e Juli på 1009 söker därmed en topp för våg 2 - lägre än 1048. Är rörelsen från 4.e Juni och 5:e Juli av det "enklare slaget" ska våg 2 komma in 1-3 dgr efter botten. Därmed är tidpunkten för 4 månaders cykeln sedan toppen den 16:e Mars trolig som ny lägre topp, alltså runt Måndag i veckan (plus minus 1 dgr).

Alternativet till ovan, men med fortsatt BEAR som huvud scenario, är ett mer komplext rekyl mönster (dubbel eller trippel zigzag) som i så fall kan utmana 1128 och testa nerverna lite mer på björnarna.

Räknar dock med det enkla alternativet med en topp i Fredags redan, alt. Må-Tis i veckan som kommer.


US Index:

Dow har jag fortsatt i BULL och SP500 samt Nasdaq i BEAR.

Lycka till,







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar