söndag 10 juni 2012

OMX30 - inför veckan

..........samt några, utifrån OMX analysen, intressanta Aktier och världsindex.

OMX30 börjar så närma sig den fas som är extra spännande och avgörande för Index utveckling på några månaders sikt, "Nästa topp" eller "bekräftelse fasen". Om man som position eller swing trader, vill ha bra R/R, är det där man kan söka en lite större position, eller fylla på om man redan är inne.

OMX30 med majoriteten av världindex har fallit ner i en BEAR market, enligt mitt sätt att se på det hela, dock finns det motståndsfickor och jag söker därmed en bekräftelse på att så är fallet. EW analys handlar för mig om att försöka skaffa sig en "edge" gentemot "big boys" inkluderande FED och ECB m.fl. alltså handlar allt om att öka sannolikheten för en trade med hjälp av EW analys, inget är 100%, men genom att ligga på 70-80% över en längre tid är sannolikheten för en positiv trading god.

Så med detta sagt - jag söker nu en topp i OMX30 - som om den kommer in lägre än 1128 "bekräftar" ett BEAR scenario enligt huvudanalysen nedan. Motståndarna till detta scenario är starka och ska med en objektiv vy på analysen ha all respekt, en allt för snabb dipp i ett presidentvalår kan snabbt förändra bilden med ett QE3 som ger fallande dollar och stigande börser samt råvaror, därför är det av vikt att följa dessa, även om man inte tradar dom. Att vända kappan efter vinden, är i analys och trading sammanhang, en god egenskap.

Denna helg kikar jag in OMX30 & S&P-500, samt de som inte givit upp och fallit in i BEAR, där har jag NASDAQ, Ericsson och Atlas Copco. ABB använder jag som frontrunner.

Lycka till,

OMX30 - BEAR:

Primärtrenden:
Har genomfört sin 1:a ner av 5 vågor. Söker 2:an i nästa topp upp, lägre än 1128.

Sekundärtrenden:
Mellan 1 och 2 i primärtrenden ska OMX30 avverka a - b - c. a och b är avverkade och OMX30 befinner sig i c. Jag söker en topp för c.

Tertiärtrenden:
Har avverkat våg 1 upp och troligtvis våg 2, söker en topp för 3, rekyl till 4 och en urtoppning till 5.






S&P-500 - BEAR:

Har genomfört en första våg ner till 1 och ska nu göra a-b-c till en 2:a. har avverkat a och troligtvis b, är i c och siktar mot 1360 i första hand.





NASDAQ - BULL:

Vanligtvis brukar Nasdaq leda indexen och ligga lite före å ploga - därför är det extra intressant att följa Nasdaq nu när den enligt min analys är en av de få ledande världsindex som fortsatt ligger i BULL.
Vi har på OMX30 också Ericsson och Atlas som ligger i ung. samma mönster, intressant att följa om dessa ska förstärkas eller om de bara är "eftersläntrare".







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar