lördag 2 juni 2012

$ och råvaror

USD/SEK - BULL:
Fortsätter sin stigande trend, är nu dock inom målområdet 7,20 - 7,40 för våg 1 upp. Förväntar mig en urtoppning i veckan. Bryts 7,19 ned är det troligt att den påbörjats. Håller 6,68 i nästa rörelse ned efter denna urtoppning så bekräftas scenariot med fortsatt BULL för primärtrenden, som nu pågått i 13 månader av uppgång sedan starten den 2:e Maj 2011, kan kanske vara nyttigt att kika in $ i början av veckan. 




Brent - BEAR: 

Fortsätter sin fallande trend efter brottet ned av 108,3. I och med att den nivån bröts satte jag toppen den 13:e Mars till en 1:a - räknat från botten den 30:e Dec 2008, på 36,8. Det innebär vågmässigt att nedgången kan bli intensiv, då inget hindrar Brent från att komma ner till 10 års bottenkanal, runt 45 alt. skapa en dubbel botten runt 37. Sätter dock inte ut ett mål förrän våg A ner har bottnat ur.



GULD - BULL:

Håller kvar BULL för Guld, men det kunde lika gärna varit chicken. Vågutbredningen börjar mer och mer likna en lite längre rekyl och därmed är jag osäker på om 1530 är botten för denna rekyl ned. Dock på längre sikt behåller jag en klar BULL inriktning. Guld har i det korta perspektivet gjort flera försök till vändning, men de har bara varit "försök" som inte bekräftats. Ganska snart har de tryckts ner igen. Därmed vänder jag på bevisbördan och Guld måste bekräfta en vändning innan jag anser att den är BULL även på kort sikt.

Dagens vy:
Guld gjorde ett ryck upp i Fredags, efter dålig statt och ökad oro i Europa och det kan såklart ha varit en vändning, men då den gjort liknande rörelser tidigare avvaktar jag de närmast dagarnas utveckling för att se om det bara var ett "nytt försök".

10-års trenden
Söker våg (iv) efter toppen den 6 Sept 2011. Våganalysmässigt flyttar jag ut botten nivån våg (iv) i avvaktan på bekräftelse.

Primärtrenden & Sekundärtrenden
Söker botten för våg C, som i sekundärtrenden avverkat a-b-och 3:an i c. Om riktigt ser det ut som botten ska bli en flat runt 1530. Bryts 1634 upp, ökar sannolikheten för en vändning och bryts sedan 1700 har jag den bekräftelse jag söker.



Silver - BULL:

Likartad vågstruktur som GULD, men med skillnaden att bottenkanalen är intakt för 3 års trenden och att stock s fortsatt är nedtryckt både på dygns och veckobasis. Verkar som om Silver är redo att dra iväg snabbare än Guld, vilket inte skulle vara ovanligt.

Får inte bryta 20,90 för att den långsiktiga (10 års trenden) ska vara intakt BULLish.




Koppar - BEAR:

Fortsätter sin fallande trend och följer världsindexen ner (nu även US index).
I och med brott av 8000, är läget för koppar som för Brent, det finns inga tekniska stöd (EW) som hindrar den från att gå ner djupt, och till och med bryta, 3000 nivån.




Lycka till,



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar